Klavír – I did it my (digital) way – 2. diel

Zdieľať

Článok vznikol ako odpoveď na tieto otázky jedného z našich čitateľov.

Príspevky a debaty na tému digitálnych klavírov sú zvláštne iracionálne a akademické, pretože:

A) pripadá mi uletené, keď celá firemná logistika, Ing-ovia, programátori, dizajnéri vyvíjajú digitálne piano, potom sa s tým trepú do Frankfurtu alebo Prahy na medzinárodnú messe – keď stačí na pódium nasťahovať akustický koncertný nástroj, obklopiť ho filharmonickým ansámblom, usadiť klavíristu a Čajkovského koncert ide… Na koncertnom pódiu bude vždy Steinway, Bösendorfer, možno aj Petrof Bohemia, alebo niečo také, ale nie špagát do 230 Volt…

B) názory na typ a charakteristiku klávesnice, dokonca na tradíciu značky sú v profesionálnom svete aj amatérskom aj obchodnom tak diametrálne rozdielne, že sa dá povedať len “každá líška svôj chvost chváli”. Klavírny virtuóz min.st. Arturo Benedetti si na svetové turné prevážal dve klasické koncertné krídla tryskáčom, aby nemusel svoju umeleckú psychiku nastavovať na iné modely…

C) zvuk, ktorý záujemca u digi piana hodnotí ako “ten pravý”, “to je ono”, v skutočnosti nemôže byť použitý ako porovnávací parameter. Akustické piano v takej brilantnej podobe zvukového spektra digitálneho čipu a inžiniersky presného temperovaného ladenia neexistuje. Výrobca čipu “nepokazí” zvuk parazitnými javmi ako je podprahový šum mechaniky, zvuky pri pedalizácii, akustické javy pri a po náraze kladívka, reálny sustain nástroja v priestore a pod. I tieto prvky sa samplujú, ale vzorka má potom taký rozsah, že je neekonomické rozvíjať digitálny klavír touto cestou. Záver tohoto marga by mal byť ten, že mechanický klavír je vlastne zvukovo horší, ako digitálny (ten je čistý, nemenný, s neúprosne presným trvalým ladením atď.), čo je ovšem absurdné. Digitál má mechaniku kopírovať, napodobňovať, on ju ale abstrahuje, komplexuje a začína žiť samostatne, ako ďaľšia možnosť farieb hudobnej palety.

Chcem pred pokračovaním príspevku podotknúť, že v 1. dieli tohoto článku Klavír – I did it my (digital) way je spracovaný vstup do sveta digitálnych pian a pokračuje popisom firemných označení funkcií klávesníc YAMAHA – tam je veľa informácií, ktoré je dobre si prečítať.

Pokiaľ záujemca z manuálu, alebo na nete zistí, že dva nástroje, alebo celá modelová rada má ten istý procesor, potom sampel klavírovej farby bude takisto spoločný – ako u drahšieho, tak aj lacnejšieho modelu. V posledných modeloch CASIO je to typ AIF (pomenovanie volí firma, nie je to všeobecný pojem, zrovna tak dobre mohla použiť “bflmpsvz”…), čo u CASIA značí trojnásobné vzorkovanie z troch dynamických úrovní. (Štandardom sú dve. Nemá to nič spoločné so senzormi – je to typ generovania zvuku.) Modely CASIO – zatiaľ – 330, 830, 620 a iné – nesledujem, ale zistíte kliknutím za pár sekúnd – sú AIF a trojsenzorové – čiže určitý nadštandard – zasa zatiaľ… Dá sa povedať, že tieto klávesnice dokážu viac a vernejšie spolupracovať s prstovou technikou hráča (ale ani tak nedosiahnu správanie klasickej prevodovej mechaniky – týka sa to všetkých značiek). Do digi sa montujú aj prevodové mechaniky, ale je to honba za niečim, čo už existuje z dreva, plste a pružiniek niekoľko sto rokov… Bežný užívateľ s bežným stredným repertoárom asi nerozozná rozdiel medzi CASIO 800 a 830, výhrada “asi” preto, pretože nevieme, koľko nástrojov, koľko hodín a rokov má adept odohraných (záleží viac na vystriedaní rozdielnych nástrojov, ako na počte hodín a rokov).

Pokiaľ má nejaký nástroj v popise “style + číslo”, je to počet automatických doprovodov. Piana ich majú viac, alebo menej – podľa ceny a triedy – zvyčajne neobsahujú toľko “fill in”, ako keyboardy – piano nebolo koncipované ako typická samohrajka. Ale vo výrobných programoch nie sú len čisté stage a skriňové modely, vznikajú keyboardové hybridy, ktoré majú klavírovú klávesnicu – výsledkom je však tak ťažký nástroj (hmotnosťou), že ho štandardný zábavový hráč ignoruje.

PRIVIE majú vo všeobecnosti “tvrdšiu” klávesnicu, asi ako krídlo PETROF, ľahšie klávesnice sa správajú podobne ako napr. SCHOLZE pianino. Začiatočníkovi usnadní štart ľahšia klávesnica, ale klavírového typu – nie keyboard!! Klávesa by mala trocha čakať, klásť určitý definovaný odpor vôči úderu prstom – odpor je nadefinovaný váhou klávesy (preto v technických popisoch “vážená, vyvážená” klávesnica). Táto váha, to je práve to, čo odlišuje jednotlivé firmy a modely – rozhoduje aj ponor klávesy – tzn. v akej polohe stlačenia budú aktivované senzory. (Malý ponor je nevýhodný, klávesa nečaká, akcia spustí aj po nechcenom dotyku susednej klávesy).

Čo sa týka zvuku CASIÍ PX a skriňových modelov (len si treba uvedomiť, že tam platíte aj hromadu drevotriesky a lisovaného papiera, drevo to videlo z rýchlika, aj keď to prezentujú ako “čerešňa, mahagón” a pod.), procesor AIF je súčasná technológia generovania zvuku. Záleží ovšem na tom, čo sa bude brať ako porovnávací etalón, či zvuk nástroja, ktorý máte doma, v škole, čo ste počuli na nahrávke, na koncerte – nemáme spoločné vnímanie estetiky zvuku. PRIVIE majú možnosť celý nástroj dostať softvérovo do vyššej brilantnosti, alebo naopak orezať ostré hrany výšok a zaobliť hlbky. Je to akýsi globálny ekvalizér, ale dizajnovaný na kmitočtový rozsah klavíru teda nielen hlbky, výšky, ale komplex zvuku. Stereo samply v PX majú zakomponovaný dynamický preklápací filter (pri razantnejšom použití klávesy sa optimálne zmení farba zvuku, zodpovedajúca úderu kladívka, alebo iného spúšťača).

Čo sa týka ceny, sú u dodávateľov rozdielne, dajú sa vyhľadať, porovnať – nemusíte kúpiť na Slovensku, alebo práve tu. Ale ani KORG, YAMAHA, ROLAND – sú najznámejšie…, neponúkajú zatiaľ toľko výbavy, ako súčasné piana CASIO (množstvo zvukov, automatika, record, kvalita klávesnice, linky audio, plné midi – treba ale sledovať príslušnú špecifikáciu, pokaľ poznáte technické definície, je to veľmi rýchla a presná informácia priamo od výrobcu).

Je tu ale všadeprítomné “ale”. Napr. KORG v slušnej cene do niektorých klavírových modelov emuluje Hammond organ – to robí aj Casio – ale Korg ukladá do vzorky aj nábeh Leslie od nuly a brzdu dobehu rotovania – len to už nie je čisté piano, je tam hromada editačných funkcií a je to už hybridný nástroj – čo je CASIO vlastne takisto. V minulosti boli nástroje viac monotematické – piano bolo piano a nemalo prípojku na internet, alebo optiku do LAN siete a pod. Dnes by záujemca mal porozmýšlať, či využije to, čím sú niektoré modelové triedy vybavené – od toho sa odvíja aj cena…, čo bude vlastne s nástrojom porábať – do PC je niečo iné ako do ZUŠ, izba, pódium, prenosný nástroj, statický, pokiaľ nemám rád pop a dance, nepotrebujem automat, atď., atď., jazzman nepotrebuje banku 260 zvukov – takže z toho plynie, čo je pre jednoho super, iný odmieta – poradiť e-mailom je veľmi ťažké.

Odporúčam orientovať sa na kvalitu klávesnice – dobrá bude mať automaticky aj dobrú zvukovú banku. Ako ale definovať “dobrú” klávesnicu? Vydefinujeme “zlú” a elimináciou nám vznikne “dobrá”. “Horšia” klávesnica je zjavne ľahká, rýchlo spúšťa – má nízky ponor – má veľkú toleranciu v horizontálnej rovine (doľava, doprava), klávesy celkovo nemajú pevné dráhy a ukotvenie.

Dvojsenzor – s pohodou zvládne barok (Bach a synovia, anglická a talianská tvorba ), raný klasicizmus (Mozart, Haydn, Clementi a spol.), etudy, tech. cvičenia.

Trojsenzor – pomôže pri interpretácii pokročilého baroka (zložité, rýchle ornamentálne ozdoby, ale to je pre aj pokročilého amatéra dosť neprístupná tvorba k reprodukcii, žiada si to špeciálne štúdium a prax), romantizmu – Čajkovskij, Schubert – každý si dosadí, čo pozná, alebo čo povie encyklopedia hudby.

Kde je viac štandardnej techniky, pasáže, akordické rozklady, stačí dvojsenzor, kde by mal klavír “spievať” a mal by reagovať emocionálne (je to zdanlivá spolupráca elektroniky s človekom, stále je to viac fyzikálna kinematika, ako citová koprodukcia), tam pomôže trojsenzor a viackapacitné vzorky – sample stereo. (Ale treba priplatiť, v tomto prípade láska nie je zadarmo …)

CASIO AP 620 je trojsenzor AIF (pre hobby je to nadštandard),

CASIO PX 800 je takisto AIF, čiže má ten istý zvuk, rozdiel medzi 800 a 830 spoznáte nie po rokoch hrania, ale hlavne v spojení s iným repertoárom a s vyvinutou technikou hry, ktorú dosiahnete až po ozaj viacročnej, pravidelnej hre na nástroj – zatiaľ nie je čo a čím porovnávať.

Všetky predchádzajúce údaje dodá v prehľadnej a vyčerpávajúcej forme každý výrobca, táto hudobná poradňa asi nemôže suplovať špecifiká manuálov, sú aj na stiahnutie v PDF forme. Ale keďže sa o klávesy zaujímam dlhodobo, pamätám modely, kde bol zvuk generovaný elektrónkami – lampami, nemohol som odolať a podeliť sa o skúsenosťi, prípadne rady. Žiadne odporúčanie ovšem nenahradí reálny dotyk na klávesnici a pocit, ktorý je každému vlastný a určite u každého trocha iný…a u predajcu je odporúčanie motivované aj inými parametrami, ako je potešenie zo hry…

jano
tím Hudobnej poradne

36 x otázka k článku “Klavír – I did it my (digital) way – 2. diel”

  1. Cena za nástroj píše:

    Ešte raz sa musím poďakovať “janovi” za skvelý príspevok. Naozaj ma posunul dopredu a to čo som ako laik z technických špecifikácií len tušil a zdalo sa mi logické sa mi potvrdilo.

    Čo sa týka nasamplovaných vzoriek, tak podľa mňa budú z hľadiska použitého zvukového procesoru pochopiteľne mať tie isté charakteristiky u každého nástroja. No z hľadiska použitého zosilňovača a reproduktorov sa bude výsledný zvuk javiť inak u

    PX330 (2x8W – uchytenie dvoch jednopásmových reproduktorov hore)
    PX730 (2x8W – uchytenie dvoch jednopásmových reproduktorov dolu a využitie drevotriesky ako rezonančnej dosky)
    alebo u AP620 (2x30W kde jedno pásmo je nasmerované od klaviatúry smerom k hráčovi a druhé dolu podobne ako v predchádzajúcom prípade).
    V poslednom prípade bude zvuk iste podstatne lepší aj pri vybudení zosilňovača len minimálne.
    Dovolím si ešte jedno malé poopravenie – CASIO rady x30, resp.CELVIANO x20 má nie troj-, ale štvornásobné vzorkovanie – p, mp, mf, f, čo je na nástroj teto triedy naozaj nadštandartné.

  2. jano píše:

    Nuž – štvornásobné vzorkovanie – výrobca ho na niektorých informačných materiáloch uvádza, ale z praxe môžem smelo povedať, že na digi nástrojoch nerozoznáte, alebo nevyužijete (nevytvoríte) prechod z “piana do “mezzoforte” (zo “slabo” do “stredne silno”) pomocou, alebo cez “mp – mezzo piano ” (“stredne slabo”). Už sám termín “stredne slabo” je trocha mimo digitálnu realitu, pretože tá, na rozdiel od analogovej, je skoková. A dostať sa z piana do mezzoforte sa dá v digitálnej realite jedine buď priamo “skokom”, alebo teda “”medziskokom”" (cez ono “mp”). Ale stále to bude prechod po rebríku, teda obdlžníková charakteristika a nie sinusovka, alebo inakšie definovaná krivka s nekonečne mnoho meranými prístupovými analogovými charakteristikami. Tie medzistupne u digitálu by museli by veľmi, veľmi bohato opakované a pridávané, a stále by pod virtuálnou lupou boli vidno schodíky, ako keď si priblížite obrázok vo formáte JPEG (vidíte štvorčeky a obdĺžničky…). Záverom: je pravdou, že dostupné informácie o CASIO vzorkovaní uvádzajú štvornásobnú vzorku – máte pravdu. V praxi budete ale počuť – slabo + stredne silno + silno. “Stredne slabo” bude ťažko definovateľné… Ale ešte raz v záujme objektivity.- vzorky u popisovaných nástrojov, ako uvádza pisateľ – sú definované ako 4násobné a nie, ako som napísal, 3úrovňové. “Vyhraný ” klavírista by to mal intuitívne spoznať.

    Ad reprodukovaný zvuk. U skriňových modelov pribúda ozaj rezonancia drevotriesky, ale pozor! Táto rezonancia nemá nič spoločné zo samplom klavírového zvuku (ozajstná rezonancia musí byť takisto nasamplovaná!), je to nevyrátaná rezonancia akustiky skrine, ku ktorej sa pridáva aj charakteristický rezonančný kmitočet použitých repro a niekedy aj u kvalitného samplu (to, čo je v čipu), vychádza zvuk v hĺbkach akosi “zahuhlaný”, dutejší, ako by sa dalo predpokladať, a to práve vďaka nekontrolovanej rezonancii použitého drevotrieskového, alebo lisovaného materiálu na skriňovom modeli piana. Pokiaľ je obal vyrobený kvalitne, kompaktne (tvrdý a ťažký materiál), a aj konštrukčne je riešená odpoveď na akustiku a kmitočtovú charakteristiku použitých repro, výsledok je dobrý. Ale kupodivu, stage piana niektorej kategorie majú niekedy brilantnejší zvuk, ako ich súbežné skriňové modely – ide o kvalitu zvuku, nie o dynamiku – silu reprodukcie. Je jasné, že repro v ozvučnici podá vyšší akustický výkon, na rozdiel od volnej montáže v stage nástrojoch. Záverom treba povedať, že to, čo v týchto hudobných nástrojoch stretávame dnes, v súčasnosti, bolo ešte pred pár rokmi nereálne, nezaplatiteľné, alebo nevyužité, nepoužité … technológia sa rúti prudko ďalej a ako kuriozitu pridám postreh, že veľa z toho, čo dnes používame v PC, v IT a pod., najskôr odskúšali vojaci…. (materiály, súčiastkovú základňu, kvalitu a životnosť… je to paradox mieru a vojny, ale bolo tak vždy. Aj teflonové panvice sa dostali do kuchyne cez raketový program… aj internet bol pôvodne vojenský komunikačný protokol…).

  3. Cena za nástroj píše:

    Možno by bolo vhodné doplniť že tie schody na pomyslenom rebríku dynamiky sa Casio snaží u súčasných modelov zaobliť (podľa mňa celkom úspešne) softvérovo, technológiou nazvanou Linear Morphing, kedy prechody medzi dynamickými úrovňami extrapoluje softvér.
    V žiadnom prípade sa však nedosahujú možnosti akustického piána (a ešte ani dlho nebudú – týka sa to všetkých značiek ktoré sme vyskúšali – Casio, Roland, Yamaha, Kawai).
    Linear Morphing pracuje veľmi dobre s klavírnymi samplami (ktoré sú štyri), nie však s ostatnými zvukmi ako napríklad e-piano, ktoré sú podľa mňa len v dvoch vzorkách.
    Roland má pre takéto vyhladenie iný názov – tzv.SuperNatural Piano Sound a zatiaľ ho používa iba vo svojich drahších modeloch.
    V oboch prípadoch však prepokladám že jadrom softvéru bude výpočet trendu v závislosti na základnej premennej a tou bude zrejme rýchlosť pohybu klávesy a následné generovanie zodpovedajúcej vzorky.

  4. Janka píše:

    Dobrý deň. Chcela by som si kúpiť digitálne piáno. 8 rokov som chodila na klavír, tak sa v tom mori pián snažím nájsť niečo, čo by sa najviac približovalo klasickému klavíru. Podľa toho, čo som tu čítala pripadá do úvahy CASIO PX 800 – hoci jeho výzor sa mi páči už menej. Pozerala som aj na CASIO AP 220 a 420. Poraďte mi prosím, aký je rozdiel medzi nimi. A hlavne aký je rozdiel medzi PX a AP. Viem, že tie PX sa hodnotia ako lepšie. Ďakujem za odpoveď

  5. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobry den,

    informacie o rozdieloch a specifikach – tieto informacie by mohli pomoct pri rozhodovani:

    Casio model AP:
    http://www.casio-klavesy.sk/category/casio-digitalne-piana/casio-celviano-ap/

    Casio model PX:
    http://www.casio-klavesy.sk/category/casio-digitalne-piana/casio-privia-px/

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  6. maria kovacova píše:

    prosim poradte mi,rozhodujem sa,co kupit dcere,zacala chodit do 1.roc.zus na klavir.neviem sa rozhodnut,ci jej kupit yamaha dgx640 alebo yamaha ydp141,ma 8 rokov,dakujem,maja

  7. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    pre žiakov odboru klavír je veľmi vhodné digitálne piáno Yamaha YDP-141. Má kvalitnú klaviatúru a krásny zvuk klavíra a to všetko za výhodnú cenu. Pri modeloch nižšej triedy už kvalita klaviatúry a zvuku nie je taká presvedčivá.

    Yamaha DGX-640 je digitálne piáno doplnené o funkcie keyboardu – teda okrem zvuku klavíra je tam aj veľmi veľa ďalších zvukov a k tomu ešte aj funkcia automatického doprovodu v rôznych hudobných štýloch. Je to to najlepšie z “oboch svetov” – kladivková klaviatúra umožňuje výuku klavírnej hry a funkcie keyboardu zase udržia žiaka pri cvičení aj vtedy, keď sa mu nechce do cvičenia klavírnej techniky.

    Je len treba zvážiť, či to nebude príliš odvádzať od “naozajstného” cvičenia, ale to už záleží aj na motivácii žiaka, ukáže sa to až časom.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  8. Zuzka píše:

    Dobrý deň,

    mám možnosť kúpiť digitálne piáno CLP 330. Chcem sa spýtať, prečo sa ukončila výroba tohto piána a aké sú rozdiely medzi CLP 330 a CLP 430. Ďakujem. Zuzka.

  9. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    digitálne piáno Yamaha CLP-330 bolo predchodcom novej CLP-430 (http://www.bigmusic.sk/yamaha-clp-4302?ItemIdx=0&id=10083). Yamaha CLP-430 má tú istú klaviatúru ako CLP-330 – Graded Hammer 3, s tromi snímačmi polohy klávesu pre verné napodobnenie klaviatúry klavíra. Zvuk CLP-330 bol tvorený vzorkovaním AWM, CLP-430 má vylepšený zvuk tvorený pomocou technológie RGE (Real Grand Expression), doteraz používanej len vo vyššej kategórii digitálnych pián rady Yamaha CVP. K hlavným rozdielom ešte patrí aj možnosť nahrávať klavírnu hru na USB kľúč alebo USB disk aj ako audio súbor WAV, nielen ako MIDI dáta. Pri nahrávaní zahraných skladieb ako MIDI má CLP-430 možnosť nahrať 10 skladieb, oproti 3 u CLP-330.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  10. Lubos22 píše:

    Dobrý deň, poraďte mi prosím pri kúpe digitálneho piána. Rozhodujem sa medzi Casio PX 730 a Yamahou YDP 161. Piáno budem používať v byte na hranie pre relax a zábavu. Zaujíma ma hlavne zvuková stránka a pomer cena/kvalita nástroja.Ďakujem.

  11. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň

    YAMAHA vyrába okrem digitálnych pián aj akustické klavíre a tak majú dostatočné skúsenosti na to, aby vedeli, ako urobiť digitálne piáno tak, aby sa hra na ňom naozaj podobala na hru na akustickom klavíri. Casio to doháňa tým, že ponúka trojsenzorovú klaviatúru, ktorú vyžadujú niektoré techniky hrania – rýchle opakovanie jedného tónu, ktoré sa však vyskytujú len v skladbách pre naozaj vyspelých hráčov. Zvukovo má YAMAHA YDP-161 zvuk otvorenejší, prieraznejší – Casio má umiernenejší zvuk, ktorý však tiež môže niekomu vyhovovať. Najlepšie by bolo porovnať obidve piána v praxi, je to totiž do značnej miery otázka toho, akému zvuku dáva hráč prednosť.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  12. miso píše:

    dobry den, velka vdaka za zaujimave informacie, ktorych je na webe prekvapujuco malo.
    rad by som sa opytal, ci by ste mi vedeli dat tip na dig. klavir do 3000 eur. uplne primarny je pre mna zvuk klaviru (t.j. dalsie zvuky inych nastrojov ma az tak velmi nezaujimaju) a autentickost klavesovej mechaniky vzhladom k akustickemu klaviru. v podstate hladam co najvernejsiu “kopiu” akustickeho klaviru, kde nie je az tak dolezite kolko ma dalsich funkcii, roznych zvukov atd.
    vdaka za radu.
    MC

  13. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň.

    podľa našich skúseností by mohol v danej cenovej kategórií mať dobrý zvuk klavíra Roland HP 307 (http://www.bigmusic.sk/inshop/scripts/shop.aspx?action=dosearch&searchphrase=Roland%20HP%20307). Či je však klaviatúra naozaj verná podľa Vášho vkusu, to treba vyskúšať, dosť často sa v tejto kategórii hádajú “Rolandisti” s “Yamahistami.” Okrem toho treba vedieť, že ak má byť klaviatúra verná, doporučujeme neprenosné piána lebo väčšina stage pián má síce kladivkovú ale odľahčenú klaviatúru. V každom prípade to však už pri tejto cene treba “obšlapať” a nájsť hudobniny, kde sa takéto nástroje dajú reálne vyskúšať.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  14. Radak001 píše:

    Dobrý deň,

    som hobby hráč v dospelom veku, hrať som sa učil a zvyknutý som na pianíno Petrof. Z priestorových dôvodov uvažujem o prechode na digital piano, kvôli skladnosti a odložiteľnosti stage verzia. Chcel by som sa opýtať na zásadný(é) rozdiel(y) medzi Yamaha CP 5 a CP 50 – zaujímalo by ma, čím je spôsobený taký výrazný cenový rozdiel medzi týmito modelmi? Dôraz kladiem na kvalitu klávesovej mechaniky (čo je bližšie klasickému pianínu, aj keď si uvedomujem, že pri stage verzii ide o tzv. odľahčenú mechaniku) a zvuk klavíra (ostatné vymoženosti, fičúry a zvuky, ktoré poskytujú tieto kategórie nástrojov nie sú pre mňa prioritné). Z technických špecifikácií a iných článkov v tejto poradni som porozumel, že CP-5 ma NW-Stage klávesovú mechaniku a CP-50 má GH mechaniku – naozaj je NW-Stage mechanika až o toľko lepšia, že by vysvetľovala veľkú časť cenového rozdielu?

    Ešte doplňujúca otázka: nepostrehol som, že by sa v rámci poradne rozoberali stage piana zn. Kurzweil; pritom množstvo umelcov pri vystúpeniach bežne využíva práve túto značku. Ako by vyšlo – úplne všeobecné – porovnanie stage pian Yamaha (napr. CP-50 alebo P-155 ) a Kurzweil (napr. SP2X alebo PS3X)?

    Ďakujem

    RD

  15. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    na Vašu otázku odpovedá náš špecialista pre produkty Yamaha – Roland Kanik – https://www.facebook.com/rolandkanikmusic.

    Treba povedať, ze máte dobrý odhad, keď chcete špičkové stage piano, tak ste si vybrali fakt dobré nástroje. CP1 a CP5 sú vlajkové lode, špičkové nástroje, CP50 je kompromis, v podstate ide o to, dostať do stredného cenového segmentu niečo z vyššej technológie, ale za cenu viacerých kompromisov.

    Rozdiel medzi klaviatúrami je v materiáli – CP5 ma NW (NW=natural wood) a na povrchu má syntetickú slonovinu, teda dotykovo je to veľmi blízko pocitu klavíra, hlavne čo sa týka sklzu, “hebkosti”, odvádzania potu a pod., čiže áno, medzi tými klaviatúrami je dosť veľký rozdiel. CP50 má klaviatúru GH.

    Ďalej je rozdiel v štruktúre zvukov a ich počte (zanedbateľný). Výraznejší rozdiel je, ze CP50 nemá AMP simuláciu pri rhodesoch a wurlitzeroch – a práve tie konečne znejú na Yamahe poriadne v prípade CP1, CP5.

    CP50 nemá MIC input a je váhou ľahšia.

    Ak chcete na doma stage piano bez kompromisov, CP5 je optimálna voľba, vo viacerých testoch vyhráva. CP1 je pre bežného užívateľa drahá, CP50 je klaviatúrou a absenciou AMP simulácie bližšie ku starším modelom. Samozrejme má tie automatické sprievody a iné zvuky, ale to asi nie je až také podstatné.

    Čo sa týka Kurzweilu, som rád, ze spomínate tuto značku, lebo popri Yamahe je to v podstate jediný relevantný konkurent (nehovorím o predražených nordoch). Korg a Roland sa nechytajú. Kurzweil ponuka viac prierazný, nekompromisný zvuk, ktorý možno nie je taký detailný a “vypapaný” ako YAMAHA, ale veľmi dobre sa presadzuje v nahrávkach, v kapele, v mixe. Klaviatúra je pomerne tvrdá, ale veľmi presná. Technologicky nie je na úrovni yamaháckej GH3, ale mne osobne vyhovuje, oveľa viac ako Korg, či Roland. Veľmi som zvedavý teraz na novú SP5. Kurzweil to valcuje hlavne dobre nastavenou cenou, ich nástroje sú robustné, majú celokovovú konštrukciu, sú vhodné pre muzikantov, ktorí často koncertujú. Navyše sú silné zvukovo, veľa zvukov v stage piánach pochádza z workstationu PC3.

    Ak by som teda úplne pocitovo porovnal CP50 a trebárs SP4, ktoré poznám, CP50 by som zobral na jazzový kšeft, komornejšie hranie (kvôli mechanike a detailnému zvuku), SP4 na zvukovo univerzálnejšie použitie (pop, funk), kvôli použiteľnejším zvukom a prieraznosti zvuku.

    Roland Kanik
    https://www.facebook.com/rolandkanikmusic

  16. Zuzana píše:

    Prosím o radu pri kúpe pianína. Zaujímal by ma rozdiel medzi pianínami Yamaha dgx640 a dgx650? V čom je ten cenový rozdiel? Vopred ďakujem.

    tím Hudobnej poradne píše:
    Streda, 10. Júl 2013 at 10:47

    Dobrý deň,

    hlavný rozdiel je v tom, že Yamaha DGX-640 (http://www.bigmusic.sk/yamaha-dgx-640?id=7051&ItemIdx=3) je starý model, ktorý sa vypredáva za akciové ceny. Nový model Yamaha DGX-650 (http://www.bigmusic.sk/yamaha-dgx-650-b?id=20773&ItemIdx=1) má samozrejme aj viac zvukov a viac štýlov.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  17. katka2013 píše:

    Dobry den,

    potrebovala by som poradit ohladom digitalneho piana. Rozhodujem sa medzi modelmi Yamaha ydp-161 a Kawai kdp80. Osobne sa mi viac paci zvuk Yamahy ale drevena konstrukcia Kawai kdp80 ma laka tiez. Na novy akusticky klavir bohuzial nemam. Vyuzitie len tak pre radost a pre deti do ZUS. Ktory z tychto dvoch modelov je blizsie ku klaviru pocitovo – zvukovo?

    Dakujem, Katka

  18. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    Yamaha YDP-142 (http://www.bigmusic.sk/yamaha-ydp-142b?id=20272&ItemIdx=0) je nový model z r. 2013, ktorý je zvukovo na vyššej úrovni ako spomínaný starší model značky Kawai. Korpus obidvoch pián je z náhrady dreva – drevotriesky. Ako vždy, odporúčame si na obidvoch piánach zahrať, ale podľa nás má Yamaha jasne navrch.

    Váš tím Hudobnej porade

  19. Peter píše:

    Dobry den, poprosil by som vas o radu.
    Vyberám piano dig. pre dcéru, limit do 1000 euro, požiadavky: co najlepšia klaviatura a co najvernejsi zvuk. Dolezite su tiez rozmery, miesta je pomenej. Vas názor na roland f 120 ?

    Velmi pekne dakujem.

  20. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    digitálne piáno Roland F-120 (http://www.bigmusic.sk/roland-f-120-sb-digital-piano-with-stand-satin-black?id=15061&ItemIdx=14) má špeciálnu klaviatúru pre nástroje, ktoré majú byť ľahko prenosné – teda je ľahká, čo v praxi znamená, že pocit z hry na takejto klaviatúre nie je úplne rovnaký, ako pri hraní na klaviatúrach akustických pián.

    Klaviatúra je kvalitná, trojsenzorová, čo v tejto cenovej kategórii má málokto súčasne s dobrým zvukom, pretože zvuk je tvorený technológiou SuperNATURAL, kde je každý tón samplovaný osobitne z koncertného krídla.

    Ak však má piáno dokonale nahradiť akustický klavír, bolo by treba hľadať vo vyšších cenových kategóriách, niekde okolo 1500€, modely Yamaha CLP-430 (http://www.bigmusic.sk/yamaha-clp-430r?id=10083&ItemIdx=3) alebo aj Kawai CN-34 (https://www.kawai.de/cn34_en.htm), u ktorého je však na Slovensku trochu horšia dostupnosť.

    Pokiaľ by ste sa rozhodli pre túto vyššiu kategóriu, dovoľte nám ešte upozornenie, že Yamaha ponúka zdarma rozšírenú záruku z 2 na 5 rokov na digitálne piána Clavinova radu CLP CVP a Modus. Táto ponuka platí produkty zakúpené v čase od 1. apríla 2013 do 31. marca 2014.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  21. Pavol píše:

    Dobrý deň. Chcem kúpiť digitálne piáno pre dcéru, je v treťom ročníku ZUŠ. Mám vyhliadnuté Yamaha YDP 162 a Casio PX 850, ktoré by ste mi odporúčali z hľadiska klaviatúry, zvuku, kvality a aj servisu, že vraj s Casiom je to u nás horšie. Ďakujem.

  22. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    pri výbere digitálneho piana zvykneme skôr odporúčať značku Yamaha. Oproti Casiu je zvuk vernejší ozajstnému akustickému klavíru. Model Yamaha YDP-162 má vynikajúci zvuk
    a výbornú klaviatúru (http://www.bigmusic.sk/yamaha-ydp-162r?id=20273&ItemIdx=2)

    Treba priznať, že Casio ponúka v cene viac “vymožeností” ale dôležité je obidve digitálne piána si vypočuť a rozhodnúť sa, ktorý zvuk sa viac páči Vám, pretože Vy ho budete počúvať po celé tie roky používania.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  23. martina píše:

    Dobry den, co by ste skor odporucali, yamaha arius ydp 142, alebo yamaha arius ydp S-51.

    V com je zasadny rozdiel? Pouzitie na domace hranie, ziadne cvicenia, koncerty, mam za sebou konzervatorium, VS – klavir, popri rodinke a 3 detoch vecer nieco zahrat, chceme do rodinneho domu.

  24. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    Yamaha YDP-S51 má vyšší model klaviatúry, typ GH, oproti typu GHS u modelu Yamaha YDP-142.

    Podrobnosti o klaviatúrach Yamaha si môžete prečítať v príspevku http://hudobnaporadna.sk/8/klavir-i-did-it-my-digital-way/#comment-14

    Zvuk je tvorený u oboch pián tou istou technológiou, rozdiel môže byť v tom, že rezonančná skriňa YDP-142 je mohutnejšia a zvuk nevychádza len z reproduktorov (výkon 2 x 6W). YDP-S51 je tenký model, na ktorom sa nemá veľmi čo rozoznieť, preto výrobca použil silnejší zosilňovač 2 x 20 W.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  25. Alena píše:

    Dobrý deň,

    chcem Vás poprosiť o radu, hľadám si digitálne piano na domáce hranie, 10 rokov som chodila do ZUŠ, “vyrástla” som na akustickom klavíri, a preto hľadám dig. piano s čo najlepšou klaviatúrou a čo najvernejším zvukom akustického klavíra (v tomto poradí) do ceny 1.300 €. Ostatné parametre a rôzne funkcie idú bokom. Uvažujem nad: Casio AP 450,460, Yamaha YDP-162, Yamaha CLP 525. Predpokladám, že by ste mi odporučili naposledy menovanú značku, tá však vzhľadom na cenu je môj strop, aj ten som už posunula kvôli nej :-(.

    Každopádne, chcem sa spýtať, či existuje v tejto cenovej relácii nejaká alternatíva k Yamahe CLP 525, aj z iných značiek ako Yamaha či Casio (o tých nemám skoro žiaden prehľad). Prípadne ak by som musela znížiť cenový strop, ktorú z prvých dvoch uvedených značiek by ste mi odporučili, resp. je k nim nejaká alternatíva, ktorá mi unikla.

    Vopred ďakujem za odpoveď.

  26. Mirka píše:

    Dobrý deň,
    Prosím o radu ohľadom digitálneho piana značky casio. Cena 1300-1500eur. Pre domáce hranie a deti v ZUŠ.
    Ďakujem krásne

  27. tím Hudobnej poradne BIG MUSIC píše:

    Dobrý deň Mirka.
    V cenovej kategórii 1300 – 1500€ by som Vám jednoznačne od značky Casio odporúčal model AP 650

    http://www.bigmusic.sk/casio-ap-650-mbk?id=7072

    Je to digitálne piano s bohatou paletou zvukov kde si každý nájde presne to čo potrebuje. Svojou výbavou bude úplne spĺňať požiadavky na domáce cvičenie.
    V prípade že budete mať záujem o kúpu tohoto piana neváhajte nás kontaktovať na telefónnom čísle 0903 603 574, prípadne mailom na info@bigmusic.sk

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  28. Katka píše:

    Dobrý večer,
    prosím Vás chceli by sme dcére kúpiť digitálne piano. Zvažujeme Yamaha ydp-162 a Yamaha ydp s-52. Ktoré by ste odporúčali? Ďakujem za odpoveď.

    tím Hudobnej poradne píše:
    Sobota, 16. Január 2016 at 19:33

    Dobrý deň,

    rozdiely medzi YDP-162 a YDP-S52 sú aj pri dôkladnom porovnaní len malé – polyfónia je lepšia u YDP-S52, 192 oproti 128 tónov ktoré môžu znieť súčasne. Nie je to až taký veľký rozdiel, má to význam pri hre s pedálom, keď môže znieť naozaj veľa tónov naraz. Keď sa polyfónia vyčerpá, tóny, ktoré boli zahraté ako prvé, teda znejúce tóny č. 1, 2, 3 atď. prestanú znieť, keď je zahraný tón č. 129, 130, 131. Chcelo by to ale mať naozaj dobrý sluch, aby to človek rozoznal.

    Ďalší rozdiel je v tom, že pri počúvaní hry cez slúchadlá má YDP-S52 lepší zvuk, vďaka procesoru nazvanému Stereophonic Optimizer. YDP-162 má naproti tomu mohutnejší zvuk pri priamom počúvaní, pretože má väčšiu skriňu.

    Žiadne iné podstatné rozdiely medzi piánami nie sú, aj cena je rovnaká. Radi Vám ponúkneme čo najlepšiu cenu na slovenskom trhu na http://www.bigmusic.sk

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  29. ivan píše:

    Vedeli by ste mi podat nejake informacie o dig. piane Kawai cN25?Porebujem nieco pre dceru do zus a predajca mi ho doporucal nikde som vsak o nom nenasiel ziadne referecie. Co je to zac? (kvalita,vernost,servis)

  30. tím Hudobnej poradne BIG MUSIC píše:

    Dobrý deň,

    digitálne piána Kawai sa radia spolu s piánami zn. Yamaha a Roland k tomu najlepšiemu, čo sa týka vernosti zvuku aj pocitu pri hre na klaviatúre. Nie je to žiadna nová ani lacná značka, je to výrobca akustických klavírov, podobne ako Yamaha, takže ich digitálne piána vychádzajú z reálnej skúsenosti s akustickými nástrojmi. Nástroje zn. Kawai používajú svetoví umelci a producenti vo svojich štúdiách ako aj pri živých vystúpeniach (http://www.kawai.co.uk/artists.htm#)

    Digitálne piáno Kawai CN25 (http://www.bigmusic.sk/kawai-cn25) je kvalitný nástroj, ktorý plne nahradí akustické pianíno zvukom aj kvalitou klaviatúry. Klaviatúra má biele klávesy s povrchom z materiálu, ktorý napodobňuje slonovinu, čo pridáva na komforte pri hre. Polohu klávesu snímajú 3 senzory, takže je na klaviatúre možné hrať aj pokročilé techniky repetície a trilky. Z vlastností treba spomenúť 192 hlasovú polyfóniu, čo znamená, že aj pri hre s pedálom vo vyšších ročníkoch ZUŠ budú vždy znieť všetky zahrané tóny. Hlasitosť bude vždy dostatočná a v prípade, že chce žiak hrať potichu, môže použiť výstup na slúchadlá. Hráč si svoju hru môže nahrávať a po pripojení piána cez MIDI k PC, je možné pomocou bežne dostupných programov z PC prehrávať klavírne skladby na piáne.

    Kawai CN25 má aj výukovú funkciu, obsahuje 240 skladieb autorov Beyer, Czerny a Burgmüller, ďalej metronóm, 19 zvukov rôznych nástrojov, z toho 10 zvukov akustických a elektrických klavírov.

    V prípade že budete mať záujem o kúpu tohoto piána neváhajte nás kontaktovať na telefónnom čísle 0903 603 574, prípadne mailom na info@bigmusic.sk

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  31. marián píše:

    Dobrý večer,
    prosím Vás chceli by sme dcére kúpiť digitálne piano. Zvažujeme Yamaha ydp-142 a Yamaha ydp s-52. Ktoré by ste odporúčali? Ďakujem za odpoveď.

  32. Marek píše:

    Dobrý deň, uvažujem nad kúpou digitálneho piana Yamaha YDP-162 alebo 163. Môžete mi poradiť, či je lepšie investovať do YDP -163, či sa to vážne oplatí alebo či to nie je až také podstatné. Potrebujem to pre moju dcéru na ZUŠ, ktorá je v treťom ročníku.
    Ďakujem za odpoveď.

  33. Roman píše:

    Dobrý večer.
    chcel by som si kúpiť nejaké kvalitné klávesy na domáce použitie. V minulosti som mal klasické piano a amatérske klávesy Yamaha. Pôvodne som začal na Workstatioch (univerzálnosť použitia), ale nakoľko je pre mňa priorita mať kvalitnú a plnú klaviatúru a kvalitné a reálne zvuky hlavne piana, el. piana a organov (ale aj iné nástroje by boli fajn), dostal som sa postupne až na Stage piana. Z toho, čo som napočúval hlavne na internete mi zostali do užšieho výberu nakoniec 3 stage piana. Kawai MP7 (MP11 má lepšiu klaviatúru, ale podstatne menej zvukov), Roland RD-2000 a Kurzweil Forte. Nord je už pre mňa príliš drahý. Môj strop je tak okolo 2500€. Roland má výhodu, že má aj rytmy a celkom intuitívne ovládanie. Ale na internete je o tomto modely veľmi málo a na fórach som toho veľa pozitívneho nečítal. Viem, že má v ponuke rytmy, ale nevidel som tam možnosť úvodu, prechodov, ukončenia … Takže neviem, či je to zrovnateľné s funkciou ako u Wokstationov. Má možnosť aj ďalšieho rozšírenia. Kawai a Kurzweil mi príde zrovnateľný. Ale ja nie som odborník na tieto veci. Takže momentálne víťazí Kawai, keďže je o cca 1000€ lacnejší. Videl som, že už existuje aj Kawai MP7SE. Mal by mať kvalitnejšiu klaviatúru RHIII. Ale neviem, či vôbec a kedy príde na slovenský trh. Vedeli by ste mi poradiť vo výbere, prípadne doporučiť aj iné možnosti ? Ako je na tom ten Kawai s MIDI (rytmy, zvuky…) a pripojením s PC (softwarom, možnosťami) ? Čo všetko je obsahom balenia (držiak na noty, pedál) ?
    Ďakujem za radu a odpoveď.

  34. Robo píše:

    Dobry den

    Dcera sa v ZUS uci asi 4 roky na klavesy, aj ja si obcas nieco zabrnkam, co si este pamätam zo studia na ZUŠ v mladosti. Planujeme kupu novych klavesov a neviem sa rozhodnut medzi Yamaha DGX 660 a Casio Privia PX 560. Aj ked je samozrejme, prvorada kvalita klavesnice a zvuk grand piana, radi by sme tam mali aj moznosti klasickeho “synťáka” + doprovody, ked si budem chciet zahrat nieco od Alphaville alebo Visage, ci Ultravox. Mozno mate nejake potrehy alebo poznatky, ktore by nam tuto volbu ulahcili? Cenovy strop je 1100€.

  35. Lea píše:

    Dobrý deň, ako laik sa snažím zorientovať pri výbere dig. klavíra pre dcéru – žiačka 4. ročník ZUŠ (s náročnou pani učiteľkou :o)). Čo by ste nám odporučili v cen. kategórii 600 – 900 EUR. Slušný zvuk, mechanika čo najvernejšia klasike. Ďakujem.

  36. Jana píše:

    Dobrý deň, chcela by som sa naučiť hrať na klavíri – úplne od začiatku, teda ako úplná začiatočníčka. Pozerám sa po digitálnom piane a uvažujem nad Alesis Recital Pro. Nechcem investovať veľa, keďže si nie som istá, či budem mať čas sa tejto záľube venovať. Môžete mi, prosím, poradiť, či je to dobrá voľba alebo mi odporučíte niečo iné? Pôvodne som chcela keyboard kvôli možnosti nahrávania spevu, resp. iným funkciám, takže stále zvažujem aj takú možnosť, keďže by som rada používala piano (nástroj) ako doprovod k spevu. Ale zároveň nechcem nič technicky zložité. Takže som na pochybách, akou cestou ísť.

Chcem sa opýtať / Chcem odpovedať:


Highslide for Wordpress Plugin