Bicie, bubny, perkusie – pre začiatočníkov

Zdieľať

Prečo hrať na bicie a koľko to bude stáť?

Budete sa možno diviť, ale ak zahráte na hudobnom nástroji zaradom tóny rôznej výšky ešte to nie je hudba. Hudba vznikne až keď sa do toho vloží rytmus spolu s dynamikou. Dá sa dokonca povedať, že hudba sa bez tónov zaobíde, ale bez rytmu a dynamiky nie.
Rytmus má v sebe každý z nás, započúvajte sa niekedy do pulzu svojho srdca – už aj to je hudba. Rytmus existuje nezávisle od nás, my máme len možnosť sa do neho započúvať a pridať sa k nemu.
Každý muzikant mal byť posadnutý rytmom, mať v sebe neustále plynúci rytmus, ktorý sa snaží dostať von pomocou hudobného nástroja. Ak ste jeden z týchto ľudí, nehľadajte ďalej, bicie sú pre Vás to pravé.

Rytmom sa dajú vyjadriť všetky pocity, žiadne noty k tomu netreba. Radosť, smútok, kľud, nervozita – na to všetko stačí jeden jediný bubienok v rukách človeka, ktorý cíti rytmus. V ideálnom prípade nakoniec bubon hrá na človeku a nie naopak. Ak vydržíte, pochopíte :-)

Ideálne dôvody, prečo hrať na bicích

Nedá sa vám inak, rytmus ovláda Váš život
Ak ste jedným z tých, čo v hudbe počúvajú namiesto spevu bicie, dobre, najlepšie. Nie je čo dodať.

Rytmus je pre Vás základom hudby
Máte úplnú pravdu. Mnohí bubeníci sú len tak mimochodom ešte aj perfektní klavíristi, skladatelia či aranžéri a predsa ostávajú celý život sedieť za bicími. Bubeník je v kapele ako profesionálny vodič za volantom. Gitarista so spevákom síce nikdy súhlasiť nebudú, ale v kapele sú len spolujazdcami. Volant a rytmus patria do rúk len tým pravým.

Menej ideálne dôvody, prečo sa celý život otravovať s nespratným, ťažkým nástrojom, ktorý sa ani nedá premiestniť bez auta.

Páči sa mi ako bicie vyzerajú
Uf, jediné čo možno pomôže je prilepiť sa na nejakého bubeníka v okolí a skúsiť s ním absolvovať zopár akcií. Ak Vás to nepustí ani potom, čo zistíte, že bicie sú naozaj ťažký nástroj, aspoň budete vedieť do čoho idete. Viete prečo bubeníci nemávajú fanynky a bubeníčky fanynkov? Odchádzajú poslední z pódia – kým si pobalia všetky železá fanynkovia sú aj s fanynkami už dávno so spevákmi a gitaristami ktovie kde.

Vraj nemám sluch, ale aj tak chcem hrať v kapele
Skúsiť to treba, ľudia si často mýlia hudobný sluch so schopnosťou spievať. Kto nevie spievať, možno len dostatočne nevie narábať so svojimi hlasivkami, hudobný sluch zato ešte mať môže. Rátajte však s tým, že ak sa ukáže, že sluch nemáte, môžu byť problémy. Často sa stáva, že sa muzikanti navzájom domýlia a preskočia v skladbe nejaký ten takt – vtedy nestačí vedieť narátať do štyroch, ale je potrebné sluchom rozoznať, ktorú časť skladby to vlastne hráme.
Bubeník je síce motor kapely, ale v tomto prípade sa musí vedieť chytiť ostatných muzikantov, aj keď sú to oni, čo chybu spôsobili.

Chcem hrať v kapele
Úloha bubeníka v kapele je možno niečo iné než si myslíte. So slávou sa vopred rozlúčte, kto si kedy všimne, že kapela vymenila bubeníka? Len iný bubeník. Ďalej, ak nemáte sklony viesť tých okolo Vás, nemusí byť úloha bubeníka pre Vás to pravé. Okrem tohto je ešte potrebné vedieť, z čoho pozostáva život bubeníka. Časovo to kľudne môže výjsť na 50 percent cvičenia, 40 percent prenášania bicích a prevozu na koncerty a 10 percent hrania. Kým si bubeník naozaj môže dovoliť hrať v kapele, čakajú ho hodiny driny, ktoré sa na hranie v kapele nepodobajú ani náhodou.

Čo vlastne teda bubeník v kapele robí okrem hluku?

Kamaráti sa s basistom a spolu tvoria rytmiku, na ktorej stojí alebo padá celá kapela. Spolu ručia za to, že tempo, v ktorom začali udržia až do konca skladby. Držia na uzde zvyšok kapely – aj za cenu hádky a rozchodu. Bubeník musí mať v hlave celú skladbu a ako dirigent musí presne vedieť, kto má kedy čo zahrať. Bubeník nehrá s kapelou – kapela musí hrať podľa neho. Musí vedieť ostatných ovládať ale zároveň ich nechať vyniknúť. Najlepšie je, ak si ostatní budú myslieť, že sa v kapele všetko deje podľa nich – kde kedy a čo sa hrá. To, ako sa hrá však je to najdôležitejšie – a to má pod kontrolou rytmika, teda bubeník s basistom.

Čo to bude stáť?

Máte šťastie, pre začiatok nepotrebujete skoro nič. Na to, aby ste sa začali učiť hrať na bicie nepotrebujete hneď drahú veľkú sadu bicích. Práve naopak, veľká sada Vás v učení môže skôr zabrzdiť. Na to, aby ste sa naučili základnú techniku stačí rytmický bubon – známy ako rytmičák, pár paličiek, metronóm, cvičný pad – špeciálna podložka na cvičenie pre bubeníkov – a učiteľa. To je všetko, čo naozaj potrebujete.

Ak to musí byť, kúpte si malú, lacnú ale značkovú sadu bicích s rytmičákom, dvomi prechodmi, kotlom a kopákom, k tomu šlapku na kopák, hi-hat, činely a všetko to železo, na ktoré to povešiate. Ale – ak sa chcete naozaj rýchlo naučiť hrať na bicích – na celej sade hrajte len vo sviatky a v nedeľu :-)

Učiteľ je z toho celého to najdôležitejšie. To, čo ušetríte kúpou malej (ale kvalitnej) sady bicích investujte do najlepšieho učiteľa akého si môžete dovoliť. Bude prvý ale určite nie posledný – a ak nezačne výukou hudobnej teórie a základnej techniky, rýchlo sa s ním rozlúčte.

Pre orientáciu v cenách odkazy na bicie nástroje na www.bigmusic.sk

Paličky

Cvičné pady

Metronomy

Bicie sady vhodné pre začiatočníkov

27 x otázka k článku “Bicie, bubny, perkusie – pre začiatočníkov”

  1. timča píše:

    dobrý den…….chcela by som sa spýtať,či mi nenôžete poradit nejakú cestu ako sa naučit hrať na bicie okrem ludovej školy umenia alebo akéhokolvek stretnutia s učitelom

  2. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    dnes by sa mohlo zdať, že učitelia sú zbytoční – máme predsa video a internet. Na tejto adrese http://www.noty-video.cz/noty_video/bici nájdete množstvo videoškôl hry na bicie.
    Úloha učiteľa je však hlavne v tom, že ak robíme chyby, včas nás na ne upozorní. Odstraňovať nesprávne návyky pri hraní je veľmi ťažké, niekedy až nemožné.
    Preto si treba rozmyslieť, ako vážne to s nástrojom myslíte. Ak to má byť na celý život, učiteľ je potrebný.

    Váš tím Hudobnej poradne

  3. Miroslav Filus píše:

    Dobry den,
    chcem sa spytat Ferka – basistu, ako dopadol sobotnajší koncert?

    Ferko prosim Ta, spytaj sa Vasho bubennika, na hlinikove palicky. Chcem vediet jeho nazor a ak bude pozitivny, tak si chcem jeden par objednat.
    Este by som potreboval dalsie konzultacie ohladne muziky, dobre sa m i sTebou diskutuje.
    Pomozte starej kapele dobrou radou, ktora po 35 rokoch nehrania, sa dala opat do hromady
    Dakujem a pzdravujem
    Zoznamili sme sa vo Vasom obchode v sobotu 18092010
    Bubennik AWAS z Nitry

  4. pv píše:

    Zdravím Vás
    Chcem požiadať o radu odborníka.
    Mám v pláne neľahký úkol, dostať syna vo veku 17 rokov od PC hier.
    Chceme to skúsiť s bubnami. Žijeme v malej obci, na učiteľa sa nebudeme
    môcť spoliehať. Obávam sa že elektr.bubny si budú vyžadovať zosilovač, repro. Dávam teda prednosť akust. sade. Píšete “lacnú ale značkovú sadu bicích”. Keďže som úplný laik, poprosím o konkrétny typ. Našiel som napr.
    Pearl Target za 524 €.
    Je to investičný strop, spolieham však že ak synovi entuziazmus nevydrží, tak to bude možne za zostatok ešte predať.
    Myslíte že je to dobrý typ ? Alebo môžem o nejaký požiadať ?
    Vopred ďakujem
    S pozdravom
    PV

  5. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    s elektronickými bicími máte pravdu – zosilňovač a PA reproboxy sú potrebné, pokiaľ nechce bubeník sedieť stále so slúchadlami na ušiach.

    S bicími je to raz tak, je to veľa všeličoho – drevo, kovové súčiastky, stojany, blany, činely, stolička, šlapka, metronóm, paličky… takže to dokopy stojí dosť veľa peňazí už aj na začiatku – oproti napr. takej akustickej gitare.

    Ak však niekoho zaujímajú bicie, nemusí hneď začať celou sadou – stačí kúpiť paličky, malý bubon – rytmičák, metronóm a nejakú videoškolu. Táto výbava stačí na to, aby človek zistil, či pri tom ostane.
    V prvých ročníkoch hudobnej školy si bubeník aj tak na celej sade veľmi nezahrá.

    Ďalej je možno dobre sa pozrieť na perkusie – djembe, cajon, conga a podobne. ( niečo ako Schalloch 700.L 12″ Djembe )
    Sú prenosné, dnes sú medzi mladými dosť v móde, možno by to bola cesta.

    Sada Pearl Target, ktorú ste si našli má výhodu v tom, že v cene je už aj šlapka na kopák a činely. Dokúpiť treba len stoličku.

    Momentálne robí firma SONOR akciu na sadu akustických bicích Sonor – Force 507 ‘Studio 1′ Set Wine Red, príp. Sonor – Force 507 ‘Studio 1′ Set Black v čiernej farbe.

    Tieto sady však neobsahujú šlapku, činely ani stoličku – takže výsledná cena by mohla byť nakoniec aj vyššia ako cenový strop, ktorý si predstavujete.

    Iné známe značky sú už len drahšie – napr. začiatočnícka sada od firmy Yamaha Gigmaker GM0F5 – Standard stojí bez činelov a stoličky okolo 550 €.

    Pokiaľ budete kupovať začiatočnícku sadu bicích nezabudnite sa opýtať na blany. Na nových bicích totiž často bývajú len “ozdobné” blany, na ktorých sa nedá hrať, preto je potrebné kúpiť rovno celú sadu ozajstných blán.

    S pozdravom

    Váš tím Hudobnej poradne

  6. pv píše:

    Ďakujem za cenné rady a uvedenie do problematiky.
    S pozdravom
    PV

  7. Anonym píše:

    zacinam s bicimi a by som sa chcel spytat ake bicie si mam kupit v pomere cena-kvalita?

  8. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    momentálne neurobíte chybu, ak si okrem vyššie uvedených bicích Sonor pozriete aj vianočné ponuky bicích Mapex v BIG MUSIC:

    Mapex Voyager Black

    Mapex Voyager Burgundy Red

    K týmto sadám akustických bicích si už len treba vybrať bubenícku stoličku a činely – šlapka na kopák je v balení.

    Ešte kompletnejšia je sada Pearl Target TGB625 – obsahuje aj činely Hi-Hat a Crash z rady Paiste 101, dokúpiť treba len stoličku.

    V každom prípade si prečítajte aj článok Kúpim bicie = predám bicie, kde sa dozviete, aké ďalšie veci ešte bubeník potrebuje ku šťastiu.

    Váš tím Hudobnej poradne

  9. Tomáš píše:

    Dobrý deň,
    chcel by som sa naučiť hrať na perkusie, konkrétne na Cajon. Mám ho už doma, ale problém je v tom, že síce chytím rytmus piesne, ale pri hraní -ako mi povedal jeden bubeník- hrám podľa gitary, mal by som si sám nájsť rytmus a ísť podľa neho. Len problém je v tom, že keď si ten rytmus odpočítam napr. na dve doby tak stále nemôžem hrať štýlom bass – slap, bass – slap, atď. Chcem sa zapísať do hudobnej školy, ale vedeli by ste mi poradiť, ako by som mohol zatiaľ začať? Ako chytiť rytmus, obohatiť ho atď.

    ďakujem

  10. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň

    skôr ako o hre rytmov na cajone, je potrebné si niečo povedať o vnútornom pulze – rytme a o cítení rytmu. Bude to chcieť trochu sa započúvať do ťukania metronómu a objaviť v tom takzvaný “groove” – môže to vyzerať ako nezmysel, ale bez pochopenia tejto jednoduchej veci sa bubeník nezaobíde.

    Bubeník nemôže hrať podľa kapely – vždy musí hrať kapela podľa bubeníka a bubeník musí hrať podľa rytmu, ktorý cíti v sebe – alebo počuje z metronómu, ak bez neho nevie udržať tempo a hrať presne.

    Bubeník a aj perkusionista musí cvičiť s metronómom. Hraním bez metronómu si viac uškodí ako pomôže. Po dostatočne dlhom čase sa z bubeníka stane “živý metronóm” na ktorý sa bude môcť kapela spoľahnúť.

    Hru s metronómom je potrebné nacvičiť si tak, aby sme okrem metronómu boli schopní vnímať aj kapelu – a byť tým, kto z rytmu neuhne ani o krok, keď sa ostatní chcú napríklad v refréne poponáhľať.

    Bubeník musí byť schopný udržať zvolené tempo, aj keď ho za to spoluhráči niekedy nenávidia, lebo majú chuť zrýchliť a on ich nepustí. Ak je bubeník unavený má sklon spomaľovať, ak je rozrušený ťahá ho to zrýchľovať. To sa však nesmie stávať. Preto je potrebné cvičiť s metronómom, aj keď je to otravné. Len tak sa dá zistiť, kedy máme sklon zrýchľovať alebo spomaľovať. Často sa to deje pri hraní prechodov alebo keď je v skladbe ťažšia časť.

    Úplne najlepšie by bolo hrať aj na skúškach s kapelou s metronómom v uchu – tak sa nemôže stať, že budú hádky kvôli zrýchľovaniu alebo spomaľovaniu.

    Hádam je už jasné, že začínať bez metronómu nemá zmysel. :-)

    Na cajone môže perkusionista hrať rytmy z celého sveta – ale aj rock a pop. V každom prípade bude treba začať základnými rytmami a rozvíjať pri tom hru oboma rukami – tak aby sa ruky striedali vo funkcii bass – slap.

    K samotným rytmom je najlepšie pozrieť si nejaké lekcie na Youtube – dať vyhľadať “basic cajon” alebo “cajon lessons”

    a vylezú napr. videá z tejto stránky:

    http://cajonpercussion.com/#/lessons/4537898059

    alebo http://www.youtube.com/user/eemusik1

    a ďalšie….

    Nejaké základné cvičenia / noty sú aj na stránke

    http://drumdiary.wordpress.com/2010/03/30/daily-cajon-exercises/

    alebo

    http://cajondg.com/en/extras/manuale.html – treba si prelistovat ten manual ( http://issuu.com/gatto/docs/manuale_cajon/16 ), su v nom noty k zakladnym rytmom, aj so zvukovými ukážkami.

    Prípadne – je možné si objednať videoškolu http://www.noty-video.cz/perkuse/Hakim-Ludin-Groove-Basics-on-Cajon-DVD

    Snáď to trochu pomôže, kým si nenájdete učiteľa, čo by bol úplne ten najspoľahlivejší a najrýchlejší spôsob.

    Presné hranie sme už spomínali, ale nie je len jeden spôsob presného hrania – preto ešte pár slov o načasovaní úderu – timingu. Predstavme si úder na bubon na časovej osi, kde je vyznačené ťukanie metronómu. Keď bubeník začína, myslí si väčšinou, že jeho úlohou bude vždy udierať časovo zhodne s dobou / ťuknutím metronómu. Áno, na začiatku je potrebné naučiť sa hrať presne s dobou, ale nie je to jediná “správna” možnosť.

    Bubeník sa musí dobre orientovať v čase / tempe – vo vnútri “počuje” presný úder doby ale môže udierať aj pred dobou alebo po dobe – ak cíti, že má skladba lepší “groove” – že to lepšie šlape ak hrá pred dobou, prípadne po dobe. Musí sa však rozhodnúť pre jeden spôsob a udržať sa v ňom až do konca skladby. Nesmie to však počas hrania meniť, inak jeho hra pôsobí nervóznym dojmom.

    Aj pri dávaní prízvuku na zvolené údery v rytme musí bubeník vedieť udržať zvolený spôsob hrania pred dobou, na dobu alebo po dobe.

    Je veľa možností timingu, ale všetky počítajú s tým, že hráč v sebe už cíti pulz skladby a okolo neho tvorí svoju hru.

    Váš tím Hudobnej poradne

  11. Mara píše:

    dobrý den chcela by som vediet kde je skola kde ucia na bubny?

  12. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    najlepšie bude popýtať sa v mieste bydliska na Základnú umeleckú školu

    Váš tím Hudobnej poradne

  13. tatiana píše:

    dobrý deň,
    chcela by som sa spýtať: chceme otcovi k 60 kúpiť bubny… voľakedy ” v mládí ” hral v kapele na bubnoch, takže má skúsenosť a vie to… chceli by sme bubny len na také bubnovanie, keď bude mať chuť:) vôbec neviem aký typ kúpiť alebo akú značka by bola najlepšia… ďakujem

  14. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    je to otázka rozpočtu – akustické bicie pod 500 € sú vyslovene začiatočnícke a to ešte k nim treba prikúpiť činely, stoličku a pedál na basový bubon (http://www.bigmusic.sk/do-600-eur/). Z tých známejších značiek, dostupných na Slovensku uveďme aspoň Sonor, Yamaha, Mapex, Pearl. Ale treba vedieť, že kupovať bubny pre skúseného hráča naslepo – bez jeho účasti – by nemuselo dopadnúť najlepšie. Takýto hráč už vie posúdiť kvalitu nástroja a tak by sa mohlo stať, že na začiatočníckych bicích by si síce zahrať vedel, ale nemal by chuť sa k nim posadiť.

    Možno by stálo za to, pouvažovať nad elektronickými bicími (http://bigmusic.sk/elektronicke-bicie-sady/) – ale tiež len po vyskúšaní a dohode s tým, kto na nich bude hrať.

    Váš tím Hudobnej poradne

  15. martin píše:

    ciao

    rád by som vás požiadal o radu. Niekoľko rokov hrám na djembe a plánujem kúpu nového nástroja. viete mi poradiť niečo pre pokročilého užívateľa. Všetky drahšie kúsky sú zväčša s napínaním blany pomocou povrazov a obávam sa, že tento systém napínania časom povolí a nie je tak ľahké ho znova napnúť ako kovovú obruč ktorá dotiahnem obyčajným kľúčom. aký nástroj by ste mi odporučili.
    Ďakujem

  16. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    pozrite si produkty firmy Toca: http://www.tocapercussion.com/product/synergy/index.html

    Vyrábajú rôzne modely, aj také, ktoré sa ladia mechanicky. V BIG MUSIC – http://www.bigmusic.sk Vám vieme objednať model, ktorý si vyberiete.

    Váš tím Hudobnej poradne

  17. Witheron píše:

    Dobrý deň. Chcel by som sa opýtať. Čoskoro mám 17 rokov počuvam metal/rock no posledný rok už viac počuvam bubny viac ako spevaka.. Pri hudbe ako je Trash metal už ani nevnímam nejako spevaka ale iba bubny. Dokonale si viem predstavit v hlave ako to bubenik hra kde v ktoru chvilu bije po bubnoch. V škole som mal učiteľa byvalého bubeníka a ten ma k tomu aj nejako naviedol. Chcel by som skusit vo voľnom čase hrat na bicie (Študujem mechatroniku takže sa tým neplanujem živiť) no finančne som dosť obmedzený. Osobne ma to dosť baví a určite to chcem vymeniť za sedenie pri notebooku.
    + niečo omne.. Ako som pisal mam 16 spievať neviem ale vôbec, no teraz ide Superstar a dosť často aj pri notebooku počujem keď to spevak zaspieva zle.
    Tym sa chcem opýtať či by sa zo mňa dalo niečo vykúzliť alebo to mam hodiť za hlavu ale bol by som rád keby som mohol ten čas stravený pri PC vymeniť za čas stravený pri hudbe
    Ďakujem za názor experta a ospravedlňujem sa za čas strávený čítanim mojej otázky.

  18. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    treba zistiť všetky možnosti výuky, ktoré existujú v okolí – kurzy alebo dokonca základná umelecká škola. Peniaze v začiatkoch nie sú až také dôležité – bubeník si vystačí s cvičnou podložkou a rytmickým bubnom, spevák nepotrebuje okrem priestoru na cvičenie nič. Vek tiež nie je podstatný, začať sa dá kedykoľvek. Ak rozoznáte, keď niekto spieva falošne, môže to znamenať, že hudobný sluch máte – a to je dobrý základ, takže hor sa zisťovať možnosti výuky :-)

    Váš tím Hudobnej poradne

  19. zuzana píše:

    Dobrý večer,

    Chcem sa opýtať jednu vec. Keď si chcem kúpiť bubon ale nič veľké a len jeden na začiatok. Kde by som to mohla pohladať na akej stránke a najmä nech je to v rozumnej cene.

  20. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    ak sa chcete naučiť hrať na bicie, budú Vám pre začiatok stačiť paličky a rytmický bubon – alebo bude stačiť aj podložka, na ktorej sa naučíte základnú techniku – ako píšeme aj v našom článku: http://hudobnaporadna.sk/173/bicie-bubny-perkusie-pre-zaciatocnikov/

    Od toho, o aký bubon Vám ide záleží aj cena. Najlacnejší rytmický bubon, o ktorom sa ešte dá povedať, že je to hudobný nástroj je zrejme Stagg SDS 1455 MTB v cene okolo 70€ (http://stagg.sk/sk/stagg-sds-1455mtb-rytmicky-bubinek-kovovy). Na učenie je to vyborný nástroj.

    Váš tím Hudobnej poradne

  21. nela píše:

    Spevaci musia mat dobru postavu? Aj dobrý hlas?
    Ja sa chcem stat spevackou a tak sa pytam.

  22. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    ak sa chcete stať speváčkou, musíte začať tým, že sa začnete učiť spievať v hudobnej škole. Kým nebudete vedieť spievať so správnou technikou a výrazom, nemá zmysel uvažovať o kariére speváčky.

    Váš tím Hudobnej poradne

  23. Simi píše:

    Ahoj chcem sa opýtať Načo slúži? Kde sa používajú bubny?
    Kto hrá na tom nástroji? (nejaké celebrity)
    Prosím pomôžte mi. Dakujem.

  24. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    ak neviete, kde sa používajú bubny a načo slúžia, malo by stačiť vypočuť si nejakú hudbu, prípadne pozrieť si video nejakej hudobnej skupiny – tam to veľmi ľahko zistíte. Ak je to známa kapela, za bubnami sedí bubeník, ktorý je zároveň celebritou.

    Váš tím Hudobnej poradne.

  25. Simi píše:

    Dakujem za odpoveď, pomohla mi. :)

  26. k0rist píše:

    Dobry den. Chcel by som sa opytat ci sa da niekde zohnat nejaka hniha o teorii hudby a rytmiky respektive not a tablatur. Pocuvam Thrash metal a chcel by som si zacat samplovat svoje vlastne songy na PC cez program EZ Drummer a Cube s programami problem nemam ich ovladat skor noty a teoria je problem…napady mam tiez. Dakujem

  27. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    literatúra o hudobnej teórii existuje, ale môžeme len odporučiť navštíviť najbližšiu ZUŠ a dohodnúť si tam zopár hodín teórie, pretože učiť sa teóriu len z textov nefunguje. Musí to niekto vysvetliť na príkladoch a objasniť veci, ktorým človek nerozumie a tých bude dosť. V ideálnom prípade by nebolo od veci stretnúť sa párkrát aj s učiteľom bicích.

    Texty o teórii nájdete napríklad na stránkach:

    http://www.marianguitar.com/teoria.html

    http://www.infovek.sk/predmety/hudvych/fekova/nauka_o_hudbe.htm

    http://www.unipo.sk/public/media/files/docs/pf_katedry/svk/dokument_104_159.pdf

    ak nie je problém angličtina, je hneď všetko ľahšie

    http://www.practicingmusician.com/2013/02/theory-lesson-2-basic-musical-rhythm-an-introduction/

    Váš tím Hudobnej poradne

Chcem sa opýtať / Chcem odpovedať:


Highslide for Wordpress Plugin