Nahrávanie gitary – akustická gitara

Zdieľať

Koľko akustických gitár – toľko rôznych farieb zvuku akustickej gitary. Pred nahrávaním by sme sa mali najprv zamyslieť, či moja gitara má práve ten zvuk, ktorý pre nahrávku potrebujem. Ak má, výborne – ak nie, pre nahrávanie v štúdiu je bežné nástroj si požičať, alebo prenajať. Niekedy sa až počas nahrávania zistí, že sa zvuk našej gitary práve do tejto nahrávky nehodí a vtedy sa šikne, ak máme už dopredu obvolaných pár známych, čo nám požičajú na nahrávanie inú gitaru.

Stačí akustická alebo by mala byť aj so snímačom?

Pri nahrávaní v štúdiu je väčšinou zámerom nahrať zvuk gitary podľa možností presne tak, ako gitara znie “naživo” – preto sa jej zvuk sníma mikrofónom. Načo sú teda dobré elektroakustické gitary? Elektroakustická gitara – teda akustická gitara so zabudovaným snímačom je vlastne kompromis, vytvorený pre live situácie, v ktorých je nepraktické akustickú gitaru snímať mikrofónom. Snímacie systémy v gitarách sa snažia čo najvernejšie napodobniť zvuk gitary snímaný mikrofónom – ale treba povedať, že nie vždy sa im to darí.

Ak by sme nahrali bežnú elektroakustickú gitaru cez kábel získali by sme charakteristický zvuk piezoelektrického snímača zabudovaného v kobylke gitary, ktorý sa na akustický zvuk veľmi nepodobá a v nahrávke by nepôsobil prirodzene.

Pred nahrávaním treba skontrolovať:

struny – nové struny primeranej hrúbky v dostatočnej zásobe – podľa zámeru – tenšie struny hrajú kovovejšie, hrubšie hrajú “drevenejšie” :-)

ladičku – dokonalé naladenie pomocou elektronickej ladičky pred každým spustením nahrávania je samozrejmosťou.

trsátka (brnkátka) – výber brnkátok je dôležitý – tenšie sa hodia na nahrávanie stôp, ktoré sa budú vrstviť, zdvojovať a pod., hrubšie sú vhodné na sólové stopy.

Štúdiové mikrofóny

V štúdiu sa na nahrávanie akustických nástrojov používajú kondenzátorové mikrofóny (ďalej KM), pretože v porovnaní s dynamickými mikrofónmi (DM) –

sú citlivejšie a rýchlejšie reagujú – dynamický mikrofón (DM) má na membráne cievku s drôtom, preto jeho membrána reaguje pomalšie, je “ťažšia” ako membrána KM, ktorý pracuje na inom princípe. Membrána KM je ľahká, je pohyblivejšia ako u DM, preto KM dokáže verne zachytiť aj najjemnejšie detaily zvuku.

majú väčší frekvenčný rozsah – DM neprenesie vysoké frekvencie, ktoré sú obsiahnuté vo zvuku akustickej gitary a ďalších akustických nástrojov.

majú plochú frekvenčnú charakteristiku – KM všetky frekvencie prenášajú rovnako, DM niektoré frekvencie zvyknú zvýrazňovať

majú silnejší výstupný signál – preto pridávajú do nahrávky menej šumu ako DM.

avšak –

potrebujú zdroj napätia – nie je ich preto možné použiť so zvukovými kartami, ktoré nemajú možnosť zapnúť tzv. fantómové napájanie

sú krehkejšie – konštrukcia KM je citlivá na nárazy, preto sa nepoužívajú na pódiách a v iných “live” situáciách. Hlasné zvuky sa nesmú pomocou KM snímať zblízka – citlivá membrána KM by sa mohla poškodiť. Pri nahrávaní spevu je potrebné používať popfilter – teda jemnú sieťku (podobnú ako punčochy), ktorá zastaví prúd vzduchu a prepustí len zvuk.

sú drahšie… :-(

Veľkomembránové kondenzátorové mikrofóny podľa ich povesti majú teplejší zvuk ako KM s malými membránami, preto sa využívajú hlavne na nahrávanie spevu a dychových nástrojov.

Snímacia charakteristika mikrofónu

Guľová charakteristika (omnidirectional – všesmerová) – tieto mikrofóny snímajú zvuk zo všetkých smerov rovnako silno. Sú vhodné na verné snímanie zvuku, v ktorom je obsiahnutá aj zložka priestoru, v ktorom nahrávame – odrazy od stien, podlahy a stropu.

Smerová charakteristika (cardioid, supercardioid, hypercardioid, figure-eight) – tieto mikrofóny majú zníženú citlivosť v niektorom smere, napr. kardioidné snímajú hlavne zvuky spredu, pričom potláčajú zvuky prichádzajúce odzadu. Sú vhodné na snímanie zvuku, v ktorom chceme potlačiť odrazy zvuku z priestoru, v ktorom nahrávame. Mikrofóny so smerovou charakteristikou mávajú pri snímaní zblízka sklon zvýrazňovať basové frekvencie.

Nahrávanie akustickej gitary

Pri počúvaní nahratej gitary očakávame, že na nahrávke bude gitara znieť tak isto, ako keď ju počúvame z priestoru pred hráčom. Aby aj nahrávka znela prirodzene, musíme tento živý vnem na nahrávke nejakým spôsobom napodobniť.

Nahrávanie jedným mikrofónom – mono – pri počúvaní živého hráča počúvame stereo – máme dve uši a zvuk vnímame priestorovo – preto budeme musieť gitarovú stopu zahrať a nahrať dvakrát rovnako a zvuk zakaždým snímať z iného miesta gitary. Bežne jedna z pozícií býva pri 12-tom pražci a druhá niekde pri kobylke. Priestor priamo pred otvorom gitary často znie príliš basovo.

Experimentovať sa oplatí aj s nasmerovaním membrány mikrofónu – smerom ku alebo od otvoru akustickej gitary. Ak má gitara znieť prirodzene, nahraté stopy umiestnime v panoráme výsledného mixu tak, aby boli blízko seba ale nešli z toho istého miesta.

Nahrávanie dvoma mikrofónmi zároveň – stereo – potrebujeme párované mikrofóny – ich vlastnosti by mali byť identické. Mikrofóny môžeme umiestniť rovnako ako pri nahrávaní mono – jeden k 12-temu pražcu a druhý ku kobylke, tzv. konfigurácia A/B.

Konfigurácia A/B má svoje muchy – pri umiestnení mikrofónov ďalej od seba niektoré frekvencie môžu doraziť do obidvoch mikrofónov súčasne v opačných fázach – vtedy sa vyrušia – alebo v rovnakých fázach – vtedy sa spočítajú. V nahrávke sa môže objaviť rušenie – takzvané rázy, jav známy vo fyzike zvuku. Zabrániť sa tomu dá pravidlom 3:1 – vzdialenosť medzi mikrofónmi navzájom musí byť minimálne 3 x väčšia ako je vzdialenosť mikrofónu od zdroja zvuku.

Môžeme experimentovať aj so snímaním z jedného miesta pričom mikrofóny natočíme voči sebe navzájom do uhla 90 – 120 stupňov – konfigurácia X/Y. Kardioidná charakteristika je na nahrávanie stereo v konfigurácii X/Y najlepšia, pretože aj naše uši snímajú zvuk hlavne spredu – tak ako mikrofóny s kardioidnou charakteristikou
Pre konfiguráciu existujú aj stereo mikrofóny – vlastne sú to dva mikrofóny v jednom.

Ďalšia možnosť použitia párovaných mikrofónov je – hoci to možno zdá byť smiešne – namontovať ich na simulovanú ľudskú hlavu. Táto, tzv. binaurálna technika má pri počúvaní nahrávky cez slúchadlá za následok dojem prekvapivo podobný počúvaniu naživo.

Nahrávacie štúdio – miestnosť

V zvuku nahrávky pri nahrávaní mikrofónom je vždy počuť aj odrazy zvuku z priestoru, v ktorom nahrávame, preto by mal náš priestor pre nahrávanie gitary znieť neutrálne a bez ozveny. Žiadne dodatočné efekty v počítači nám zlý základný “suchý” zvuk nahrávky už nenapravia. Zvuk nahrávky môžeme ovplyvniť výberom mikrofónu s vhodnou snímacou charakteristikou. (viď hore) a vytlmením priestoru – kobercom, závesmi, paravánmi a podobne.

Ak naopak chceme mať v nahrávke viac “priestoru” sú tu možnosti odstrániť koberec z podlahy, umiestniť mikrofón bližšie ku stene pre zachytenie odrazov alebo nahrávať v inej miestnosti – kuchyňa, kúpeľňa, chodba… každý priestor má svoj vlastný zvuk, ktorý sa môže hodiť práve pre daný účel – napr. nahrávanie bicích si často vyslovene pýta nevytlmenú miestnosť.

Pre orientáciu v cenách spomínaných zariadení
pár odkazov z e-shopu BIG MUSIC:

Kondenzátorové mikrofóny

Párované kondenzátorové mikrofóny

Zvukové karty

Zvukové karty s fantómovým napájaním

Váš tím Hudobnej poradne

8 x otázka k článku “Nahrávanie gitary – akustická gitara”

  1. Jzef píše:

    Zdravim Vas,chcem sa informovat ohladom externej zv.karty-Fast Track Pro,ci sa da niekde na nete vidiet nainstalovanie tejto karty do pocitaca.Potreboval by som podrobnejsi postup, lebo sa mi to uz vyse mesiaca zatial nepodarilo.Podla toho navodu,co mam od karty,mi to nejako nejde,vypisuje mi po anglicky nieco , ale nerozumiem tomu, vedeli by ste mi nejako pomoct?

    Dakujem

  2. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,
    najlepšie by bolo, keby ste nám na e-mail info@hudobnaporadna.sk zaslali printscreeny obrazovky s tými chybovými hláškami, ktoré pc vypisuje – aj s informáciou o operačnom systéme. Pokúsime sa rozlúštiť, čo od Vás pc chce.

    Váš tím Hudobnej poradne

  3. Mortistewe píše:

    Je realne nahravanie mono + snímač? Ak áno znie lepšie ako stereo?

  4. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    otázka je možno až príliš stručná, ale predsa len sa pokúsime odpovedať – nahrávanie zvuku mono zo snímača gitary je reálne, ale nahratý zvuk nebude vierohodný, pretože bežne má poslucháč pri počúvaní akustickej gitary stereo vnem (keďže má dve uši), v ktorom sú ešte obsiahnuté aj odrazy z priestoru. Ak by gitara mala byť v nahrávke jedným z hlavných nástrojov, bude potrebné túto mono nahrávku “rozhodiť” do sterea efektmi, aby sa dosiahol prirodzený zvuk. V prípade, že akustická gitara má byť len doplnkom na “prifarbenie” aranžmánu, môže byť použitá aj mono nahrávka, ale to už treba posúdiť podľa ďalších použitých nástrojov v skladbe.

    Ešte je potrebné vedieť, že snímač, ktorý by verne preniesol zvuk akustickej gitary neexistuje. Každá technológia vnáša do zvuku svoju charakteristickú farbu (napr. piezo snímač je úplne notoricky známy svojím “nosovým” charakterom zvuku). Preto sa v štúdiu zvykne akustická gitara nahrávať kondenzátorovým mikrofónom (alebo párom mikrofónov pre stereo nahrávku), aby bol zvuk zosnímaný čo najvernejšie.

    Váš tím Hudobnej poradne

  5. nichak píše:

    Dobry den. Chcem sa spytat ako mam sparovat kameru s mikrofonom. Mam nahravacie studio Focusrite, len neviem ako to mam spravit s kamerou.

  6. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    nie je úplne jasné, na čo sa pýtate. Predpokladáme, že chcete vytvoriť videozáznam a na to použiť videokameru a zvukový záznam urobiť cez zvukovú kartu Focusrite s mikrofónom.

    Pri použití bežnej videokamery, ktorá nemá možnosť synchronizácie so záznamom zvuku, video a zvuk sa po určitom čase “rozídu”, teda nebudú synchrónne. Jediná možnosť, ako to vyriešiť je obmedziť dobu natáčania na taký dlhý čas, dokiaľ synchrón ako-tak sedí. Potom treba záznam prerušiť a začať ďalší časový úsek.

    V programe na spracovanie videa sa to potom spojí strihom.

    Váš tím Hudobnej poradne

  7. Jan píše:

    Chcel by som Vás požiadať o radu nahrať gitaru z PC cez kombo . Program Audacity je síce v pohode,a nahrá to dobre,ale prehrávanie je dosť slabé. Preto by som to chcel skúsiť cez kombo,alebo multiefekt . Preto by som chcel poradiť ak má niekto s tým skúsenosti. Ďakujem ahoj

  8. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    pre kvalitné nahrávanie je potrebná kvalitná výbava. Prečítajte si naše články o nahrávaní – v nich uvádzame všetko, čo je potrebné v domácich podmienkach urobiť, aby mohla vzniknúť kvalitná nahrávka. Samotné kombo ani multiefekt nahrávku nevylepšia, pokiaľ nahrávacie zariadenie nespĺňa základné požiadavky.

    http://hudobnaporadna.sk/390/domace-studio-pre-zaciatocnikov/

    http://hudobnaporadna.sk/464/nahravanie-gitary-akusticka-gitara/

    Váš tím Hudobnej poradne

Chcem sa opýtať / Chcem odpovedať:


Highslide for Wordpress Plugin