Odposluchy, monitory, ozvučenie pódia

Dobrý deň,

potreboval by som vedieť nejaké základné veci o odposluchu. Či ho kapely využivaju pravidelne (teda či to je povinná súčasť koncertovania), alebo je to len niečo “naviac”. Ďalej tiež akým spôsobom to funguje, basgitarista by mal v odposluchu asi počuť nejaku rytmicku sekciu, bicie, alebo tak? Chcel by som vedieť, ako to funguje, ako sa zapojí taký odposluch, s čim je prepojený, do čoho zapojený a tak :)

Odpoveď z Hudobnej poradne

Dobrý deň,

slovom “odposluch” alebo “monitor” označujeme širokopásmový reproduktor, v ktorom počujeme zvuk nástrojov spoluhráčov v kapele. Dôvod, pre ktorý sa odposluchy používajú je ten, že na rôznych miestach javiska nie je všade rovnako dobre počuť všetkých spoluhráčov a pri pohybe po väčšom javisku sa tento problém prejaví ešte viac. Na malých javiskách a v kluboch odposluchy nie sú až také potrebné, pretože spoluhráči sa navzájom v malom priestore počujú aj bez nich a zbytočne by zvyšovali hladinu hluku na pódiu.

Pomer hlasitosti jednotlivých nástrojov v odposluchu si nastavujeme tak, aby sme počuli všetky nástroje. Potrebujeme počuť rytmiku – z bicích hlavne kopák, hi-hat a rytmičák, ale kvôli presnej intonácii aj harmóniu, teda klávesy, gitaru a pod. Či v odposluchu bude aj zvuk hráča, pre ktorého je odposluch určený záleží od toho, či hráč má vlastné ozvučenie alebo nie. Speváci, dychári a sláčikári typicky potrebujú v odposluchu počuť aj sami seba – a to ako najhlasnejší nástroj. U gitaristov, klávesistov, basistov je to individuálne, závisí to aj od toho, ako ďaleko od seba majú svoje zosilňovače s reproduktormi. U bubeníka záleží aj na tom, ako hlasno hrajú aparáty okolo neho – hoci sú bicie hlasný nástroj, nie je výnimkou, že v odposluchu chce mať bubeník aj bicie.

Monitory pri menších akciách stačí ovládať z hlavného mixpultu. Samozrejme musí to byť mixpult s monitorovými signálovými cestami, ktoré prenášajú signál, prichádzajúci do mixpultu z mikrofónov a zosilňovačov na pódiu späť do monitorov na pódiu. Úroveň signálu v monitorovej ceste – teda hlasitosť monitorov na pódiu – je nezávislá na úrovni signálu, ktorá ide do predných PA reproduktorov. Ideálne je, ak je monitorových ciest viac, pretože sa potom dá robiť viacero rôznych pomerov hlasitosti jednotlivých nástrojov, teda tak, ako si to jednotliví hudobníci alebo povedzme rytmická, či dychová sekcia na pódiu vyžiadajú.

Monitoring z hlavného mixu má svoje nevýhody – zvukár sa musí zaoberať aj zvukom na pódiu a nemôže sa sústrediť len na hlavný zvuk, musí sledovať hudobníkov, či nepotrebujú zmeny v pomere hlasitostí, mixpult musí mať dostatok monitorových ciest, teda je drahší atď. Preto na väčších pódiách je dnes už bežné, že na pódiu je samostatný odposluchový mixpult a jeho obsluhujúci zvukár má na starosti len pódiový zvuk. V tomto prípade je potrebné signál z mikrofónov alebo z linkových výstupov zosilňovačov rozdeliť – pretože signál potrebujeme poslať do hlavného mixu a aj do monitorového mixu. Používajú sa na to deliče signálu, tzv. splittery.

Potom je tu samozrejme možnosť in-ear odposluchu, ktorá sa líši od klasických odposluchov hlavne v tom, že na pódiu nezavadzajú odposluchové reproduktory, do in-ear odposluchu môže zvukár hlásiť prípadné upozornenia jednotlivým hudobníkom, môže hudobníkom do zvuku primiešať klik, aby sa mali čoho držať, aj keď bubeník práve nehrá.

Pre orientáciu v cenách:
www.bigmusic.sk – Mixpulty

www.bigmusic.sk – Monitory

Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

12 x otázka k článku “Odposluchy, monitory, ozvučenie pódia”

  1. Joži píše:

    Dobrý deň,

    Poprosím o radu pre správne napojenie aparatúry. Zaobstarali sme si s kapelou analogový mixpult Mackie 1604 VLZ Pro a k tomu aktívne reproduktory 2 ks YAMAHA MSR 400. Zohnali sme teraz dodatočne 2 ks pasívne reproduktory behringer 2 x 200 W /rms/ so zosilovačom, ktoré by mali slúžiť ako odposluchy ak to bude možné.

    1, Prosím o radu pre napojenie, kedže vývody main out na mixpulte sú tri: L, R, L mono. Je možné napojiť ďalšie dva reproduktory /spolu štyri/ do mixpultu či je potrebné zaobstarať aj crossover?
    2. Plánujeme zakúpiť aj efekt lexicon mx 200 ako ho mám napojiť aby zvuk bol efektovo rovnaký vo všetkých štyroch reproduktoroch. Poprosím o radu.

    Ďakujem
    Jozef

  2. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    podľa schémy zapojenia mixpultu Mackie 1604 VLZ Pro na str. 7

    http://www.mackie.com/pdf/1604vlzpro_om.pdf

    sa PA reproduktory, v tomto prípade Yamaha MSR-400 pripájajú do stereo main-out. Mono výstup nepoužijete. Ak tými ďalšími dvomi reproduktormi myslíte ďalšie takéto aktívne reproboxy, ktoré by mali tvoriť súčasť PA systému, je to trochu problém, pretože Yamaha MSR-400 nemajú výstup na ďalší reprobox.

    Museli by ste deliť signál z výstupu MAIN-OUT distribučným zosilňovačom – nie crossoverom, pretože ten síce tiež signál delí, ale to je iné delenie, na jednotlivé frekvenčné pásma.

    Dá sa na to použiť Behringer MX882 – http://www.bigmusic.sk/behringer-mx882?id=4889
    cena je okolo 80€.

    Odposluchy sa pripájajú do výstupov pre odposluchy AUX SENDS.

    Spôsob zapojenia Lexicon MX200 závisí od toho, či ho použijete ako sériový alebo paralelný efektový procesor.

    Paralelné zapojenie sa využíva hlavne pre efekty ako je reverb, delay a niektoré modulačné efekty ako je chorus. V takomto zapojení je signál rozdelený do dvoch vetiev, jedna sa posiela do procesora a vracia sa z neho späť do mixu, kde sa nastavuje pomer signálu spracovaného procesorom k čistému signálu – tzv. Wet / Dry pomer.

    V prípade sériového zapojenia sa signál nerozdeľuje ale celý prechádza efektovým procesorom – takéto zapojenie je vhodné hlavne pre efekty ako je kompresor, deesser, ekvalizér a modulačné efekty ako tremolo, vibráto, rotary. Toto zapojenie však asi nebude vhodné pre použitie v PA systéme.

    Schému paralelného zapojenia nájdete v manuáli http://rdn.harmanpro.com/product_documents/documents/913_1332367138/MX200Manual_B_original.pdf na str. 7 v sekcii Quick Start.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  3. dadkov píše:

    Dobrý deň,

    V prvom rade vám chcem poďakovať za váš čas a ochotu.

    Sme skupina o zložení 8 ľudí a sme relatívne na malom pódiu cca 9×3,5 metra.
    Potrebujeme odposluchy aby sme sa počuli a hrali v súhre. Máme bicie, klávesy, bass gitaru, španielku resp. elektrickú gitaru. Vzdialenosť pódia od mixpultu je približne priemerne pre všetkých 8 metrov.

    Používali sme odposluchy celkovo tri na pódiu ale z dôvodu že výrazne zasahovali do konečného zvuku ktorý smeroval ku poslucháčom sme sa rozhodli že préjdeme všetci na slúchatka konkrétne používame Shure in ear SE315-CL-E. Zaujíma nás váš názor na našu problematiku či je to dobrá voľba a či zvoliť prepojenie slúchadiel s mixpultom formou JACK JACK káblu do predslúchatkového zosilovača a z neho do slúchadial alebo priamo predlžovacím káblom pre sluchatka (keďže ide o vzdialenosť 8m nevieme čo je lepšie).

  4. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,
    ani jedno riešenie, na ktoré sa pýtate neodporúčame, minimálne hráči, ktorí sa potrebujú pohybovať by mali začať používať vysielačky.

    Ak už ste došli tak ďaleko, že budete používať in-ear slúchadlá, je pre nás pomerne ťažké si predstaviť 8 ľudí nakáblovaných do mixu – plus všetky káble, čo idú od nástrojov a mikrofónov. Takéto riešenie je skôr vhodné do nahrávacieho štúdia ako na živé hranie.

    Ak by to bolo cez kábel na vzdialenosť 8m, signál musí ísť XLR káblami a okrem toho potrebujete mať ovládanie odposluchov každý na dosah pre seba, teda by ste mohli využiť niečo ako http://www.bigmusic.sk/behringer-powerplay-p1?id=31543&ItemIdx=0

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  5. stano píše:

    Dobry den chcem sa opytat podla coho sa vyberaju monitory (odposluchy) vykon atd? dakujem

  6. tím Hudobnej poradne BIG MUSIC píše:

    Dobrý deň Stano.
    Pri výbere vhodných monitorov treba brať ohľad na to kde sa budú používať. Či budú na stálu inštaláciu v klube alebo aj na občasné hranie von. Na bližšiu špecifikáciu požiadaviek by bolo dobré kontaktovať nás telefonicky na telefónnom čísle 0903 603 574, prípadne nám pošlite email s požiadavkami na info@bigmusic.sk

    Určite pre Vás nájdeme vhodné riešenie.
    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  7. Maroššš píše:

    Je pravda, že odposluchy (monitory) sa zapájajú nejako inak, aby mikrofóny nechytali spätnú väzbu? Ći ked to zapojím v mixe do AUX, to už je tak? Počul som, že monitory je potrebné zapojiť nejako inak, aby blanu reproduktorov sťahovalo dnu a nie von ako je to pri normalnom zapojení reproduktorov.

    tím Hudobnej poradne píše:
    Streda, 15. Január 2016 at 13:01

    Dobrý deň,

    na pódiu môže vzniknúť spätná väzba napr. vtedy, keď je niektoré kombo otočené smerom k mikrofónu, ktorý stojí blízko pri odposluchu, do ktorého prichádza signál z toho istého komba. Ak je v monitoroch signál opačnej fázy ako v kombe, vlny sa do určitej miery vyrušia a väzba bude potlačená. AUX na mixpulte nie je fázovo otočený, ale na mixpultoch býva prepínač fázy, ktorý sa dá využiť pri problémoch so spätnou väzbou.

    Ideálne je, ak zvukár dokáže monitory “vypískať” – to znamená v skratke nahlasniť monitor až kým nezačne mikrofón chytať spätnú väzbu a potom ekvalizérom postupne vyfiltrovať frekvencie, ktoré väzbu spôsobujú.

    Na zamedzenie vzniku spätnej väzby treba použiť mikrofóny so správnou charakteristikou pre použitie na pódiu (kardioidná, superkardioidná, hyperkardioidná), teda také, ktoré nesnímajú zvuk zozadu, od monitorov. Ďalej je potrebné správne umiestniť monitory a predné reproduktory tak, aby zvuk z nich nemohol prichádzať priamo na prednú stranu mikrofónu.

    Na pódium však prichádza zvuk aj z predných reproduktorov a aj z odrazov v priestore a každý signál je v inej fáze, takže pre dobrý výsledok vo výnimočne zlých akustických podmienkach je vhodné použiť potlačovač spätnej väzby, napr. http://www.bigmusic.sk/behringer-dsp1124p?id=4967
    Toto zariadenie automaticky v reálnom čase zisťuje vznik spätnej väzby a okamžite potlačí frekvenciu, na ktorej väzba vznikla.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  8. Maco Laco Martin píše:

    Dobry den.Velmi by som vas chcel poprosit o radu co sa tyka odposluchou.Mam in ear T -bone sluchatkovy vysielackovy odposluch a virelesku mikrofon Shure.V kapele som spevakom a lietam po podiu sem a tam…..Potreboval by som prosim vasu uplne detajlnu radu ako doslovne blbcovi ako to zapojit aby som pocul svoj mikrofon cize seba a syntezatory ako kapelu v sluchatkach.P.s.- surne:-( uz som z toho fakt nestastny.Este sa nenasiel v kluboch zvukar co by ma spravne napojil.Bud som pocul iba seba alebo iba hudbu …..prosim pomooooooc

  9. tím Hudobnej poradne BIG MUSIC píše:

    Dobrý deň,

    každý odposluch – vysielačkový aj drôtový – hrá len to, čo do neho pošle zvukár. Ak zvukár nedokáže do monitorov poslať signál, ktorý si vyžiadate, tak buď – je neschopný a treba k mixu postaviť niekoho iného – alebo mixpult nevyhovuje potrebám hudobníkov.

    Pre budúcnosť si zvyknite s klubmi odkonzultovať technické parametre aparatúry – teda hlavne mixpultu, alebo rovno si nechajte vopred odsúhlasiť svoje technické požiadavky aj s plánom rozloženia vecí na pódiu (stageplan). Zisťujte, koľko má daný mixpult výstupov AUX a koľko monitorových ciest je na mixe možné vytvoriť. Pre jednotlivú monitorovú cestu sa na mixe vytvorí skupina nástrojov/šabieľ, v ktorej sa nastaví hlasitosť každej šable jednotlivo podľa požiadavky hudobníka.

    V tom horšom prípade sú odposluchové cesty len dve, teda pre speváka a pre zvyšok kapely, v tom lepšom bude mať každý hudobník na pódiu možnosť vyžiadať si do odposluchu pomer, aký potrebuje.

    Pre názornosť si stiahnite stageplan skupiny Vidiek http://www.skupinavidiek.sk/public/data/pdf/Vidiek-technicke-podmienky.pdf

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  10. Alex píše:

    Dobry den prajem.
    Prosim o vase posudenie, aky druh odposluchu by ste doporucili k PA systemu v zlozeni mix Yamaha MG 16XU, 2 x Yamaha DXR 15, 2 x DXS 15. Kapela je v zlozeni 2 x girtara, gasgitara , 2 x klaves, bicie a samozrejme 4 x spev. Kapela ucinkuje na stredne velkych podiach.

    Dakujem

  11. Tibik 79 píše:

    Ked mame zapojenu aktívnu bednu ako odposluch, aj ked mam uplne stiahnute vsetky send zo vsetkych kanálov do monitoru na nulu ,stale je pocut v bedni ozvena vsetkehko, ako v nejakej hale .. čím by to mohlo byt ??
    Zapojeny je normalne z AUX priamo z mixu

  12. Patrik píše:

    Zdravím Vás, mám otázku k zapojeniu monitorov k mixu. Nemám v tom žiadnu prax a z obsahu fóra som niečo vyčítal, nechcem však niečo “odpáliť”, preto sa chcem uistiť.
    Sme 4-členná kapela, bicie, basa, gitara, klávesy, spev x 3, hráme rockové veci. Mix je Behringer UB1622 FX Pro a dva monitory Mackie THUMP12. Týka sa to len pódiového ozvučenia – odposluchy.
    Vyčítal som správne, že 1. monitor zapojím na mixe, z výstupu AUX SENDS 1, do vstupu na monitore a cez THRU na tom istom monitore pripojím 2. monitor ? Pričom ten AUX SENDS 1 je spoločný pre všetky stopy a hlasitosť jednotlivých stôp v monitore môžem regulovať na AUX 1 v ovládacom poli každej stopy ? Zároveň sa chcem opýtať na čo slúži výstup AUX SENDS 2 a pri jednotlivých stopách tlačidlo PRE, resp. na spoločnom AUX SENDS 1 a 2 tlačidlo SOLO ? Z manuálu to nedokážem pochopiť. Ďakujem.

Chcem sa opýtať / Chcem odpovedať:


Highslide for Wordpress Plugin