Nahrávame spev, rap, hip-hop

Často kladené otázky o výbave domáceho štúdia:

“Ktoré si mám kúpiť slúchadlá pre domáce štúdio, aby neskresľovali zvuk? Aké sú vhodné reproduktory do štúdia? Mám mikrofón s koncovkou jack a nie som spokojný so zvukom nahrávky, ako vyladím zvuk v programe Cubase, Logic, Nuendo?” a tak ďalej.

Zdalo by sa, že je ľahké odpovedať na takéto jednoduché otázky – ale má to háčik. Každá nová činnosť je pre nás na začiatku jedna veľká, neznáma vec. Musíme urobiť aspoň nejaký prvý krok, aby sme zistili “čo sa stane, keď urobím toto…?”

V prípade domáceho štúdia sa to, “čo sa stane, keď urobím toto…” dozvieme pri našom prvom pokuse o kvalitnú nahrávku. Nie je to celkom ako prvý pád z bicykla, ale v ušiach poslucháča to bolí podobne :-)

Keď prejdeme touto prvou skúsenosťou s nahrávaním, potrebujeme zrazu veľa informácií – ale hoci vieme, že “všetko je na webe”, len ťažko sa dajú nájsť informácie, ktoré by nám v začiatkoch pomohli. Nikto zámerne informácie nezatajuje – nie sú tam práve preto, lebo na otázky začiatočníkov sa odpovedá najťažšie.

Keby sme sa pokúsili odpovedať napr. na otázku začiatočníka: “Ktoré slúchadlá pre štúdio si mám kúpiť, aby neskresľovali zvuk?”, museli by sme presne vedieť:

- aký druh hudby chce nahrávať

- čo všetko chce v štúdiu nahrávať – či len hlas (do podkladu, ktorý vytvorí v počítači), alebo aj živých hudobníkov

- či priestor, v ktorom chce nahrávať vyhovuje zámeru

- čo všetko už človek v domácom štúdiu má

- na čo presne chce slúchadlá využiť – či vie, na čo sa slúchadlá v štúdiu používajú

- čo presne myslí pod pojmom “skreslenie” – či vie, čo to skreslenie vlastne je, aké existujú druhy skreslenia

- aký má na slúchadlá (či na celé domáce štúdio) rozpočet

Tieto a ďalšie otázky by sme museli položiť každému začiatočníkovi, ktorý sa opýta jednoduchú otázku typu – čo potrebujem do štúdia?

Aby sme to nemuseli robiť, každý si môže prečítať naše články o domácom štúdiu ako je aj tento, ktorý práve čítate – o nahrávaní hlasu / spevu / rapu / hip-hopu atď.

Môže sa zdať, že dnešná technológia už umožňuje vytvoriť použiteľnú nahrávku hlasu / spevu aj bez špeciálneho štúdiového vybavenia. Keď však ide naozaj o štúdiovú kvalitu, aj dnes stále platí, že kvalitná štúdiová nahrávka, s ktorou sa dá dobre pracovať vznikne len v prípade, že všetky “súčiastky” ktorými zvuk prechádza sú na nahrávanie naozaj vhodné. každá vec z nasledujúceho zoznamu zásadne ovplyvňuje kvalitu zvuku a ak niektorá vec nespĺňa aspoň minimálne nároky pre štúdiové nahrávanie, úpravami zvuku v počítači sa to napraviť nedá.

Priestor, v ktorom nahrávate – odhlučnená miestnosť s minimálnym množstvom odrazov od stien, teda žiadne hladké steny – najlepšie vysoký strop, alebo aspoň nejako vytlmený, hrubé závesy na stenách, pohlcovače zvuku, štruktúrované panely, ktoré rozbijú odrazený zvuk, koberce a pod. V miestnosti nesmie byť žiadny zdroj hluku – aj počítač by mal byť v inej miestnosti, ak má hlučný ventilátor.

Mikrofón
– nie dynamický, ale kondenzátorový, štúdiový mikrofón s veľkou membránou s fantómovým napájaním, uchytený na stojane v tzv. pavúkovi (shockmount), ktorý zabraňuje prenosu hluku z podlahy cez stojan do mikrofónu. Nemôžeme chcieť, aby sa spevák / rapper / hip-hopper pri svojom výkone nepohyboval, jeho výkon by tým utrpel.

Pop filter
– sieťka pred mikrofón, ktorá zabraňuje pukaniu pri vyslovovaní slov so spoluhláskou “p” a s inými “výbušnými” spoluhláskami.

Zvuková karta – externá, USB, s kvalitným mikrofónovým predzosilňovačom a fantómovým napájaním +48 V pre kondenzátorové mikrofóny

Počítač – výkon procesora a veľkosť pamäte (RAM aj miesto na disku) musia byť čo najvyššie – od toho závisí, či bude procesor schopný súčasne prehrávať už vytvorený podklad a zároveň nahrávať spev do ďalšej stopy – a to všetko bez výpadkov, či opozďovania. V zásade by však na bežné nahrávanie mal stačiť akýkoľvek v súčasnosti kupovaný nový počítač – najlepšie s dvomi monitormi (displejmi), aby bolo kde rozložiť všetky nástroje, palety a mix nahrávacieho programu

Štúdiové slúchadlá – na odposluch pre speváka / rappera / speakera + ďalšie na odposluch pre zvukára / režiséra nahrávky – musia to byť špeciálne štúdiové slúchadlá, v žiadnom prípade nie HiFi slúchadlá, pretože tie zvuk “vylepšujú” a to v štúdiu nie je žiaduce.

Štúdiové monitory – sú to špeciálne štúdiové reproboxy, budete ich potrebovať pri mixáži, musia hrať čisto a verne – neprikrášľovať nahrávku zvýraznením basov alebo výšok. Zvuk z nich by sa bežnému poslucháčovi nepáčil, ale my potrebujeme počuť to, čo na nahrávke skutočne je, so všetkými chybami a nepresnosťami. Len tak dokážeme tieto nedokonalosti zachytiť a ponaprávať. V žiadnom prípade sa na posluch v domácom štúdiu nehodia bežné HI-FI reproboxy, ani reproboxy z domáceho kina alebo bežné PC reproduktory

Len ak budú všetky tieto veci vyhovovať základným požiadavkám pre domáce štúdio môže vzniknúť kvalitná nahrávka, s ktorou sa už dá pracovať. Niektoré veci sa dajú v úplných začiatkoch vynechať – napr. s kvalitnými štúdiovými slúchadlami sa dá v prípade núdze aj mixovať – ale ak chceme v domácom štúdiu pohodlne a kvalitne nahrávať, skôr či neskôr nás čakajú investície do kvalitného vybavenia.

Keď už dôjde k nahrávaniu, možno niekoho prekvapí informácia, že ani v profesionálnych štúdiách sa nahrávka väčšinou nepodarí na prvý pokus a väčšinou ani na jeden pokus. Treba sa vyzbrojiť trpezlivosťou, nervozita v štúdiu nemá čo robiť – nahrávku budete určite robiť na viackrát, po častiach. Prečo? Možno bude potrebné v tichších slohách postaviť speváka či rappera bližšie k mikrofónu ako v hlasnejších refrénoch, alebo mu niekde vypadne text, pričom do tej chvíle je nahrávka vynikajúca. Proste sa ide ďalej od miesta, ktoré treba opraviť – na ďalšiu stopu, tých si môžete v počítači urobiť koľko chcete. Z týchto čiastočných nahrávok na samostatných stopách nakoniec nastriháte výslednú dokonalú verziu.

Hlasitosť jednotlivých stôp, z ktorých sa nahrávka skladá určite nebude rovnaká, takže nakoniec bude potrebné jednotlivé časti podľa sluchu a indikátora úrovne dorovnať “gainom” na rovnakú hlasitosť v celej výslednej zostrihanej nahrávke.

Potom príde čas na úpravu nahrávky ekvalizačnými, dynamickými a efektovými nástrojmi – pluginmi. Pri práci s pluginmi zvuk vždy počúvame striedavo obidvoma spôsobmi – s podkladovou hudbou aj bez nej. Prácu s pluginmi uvádzame v overenom poradí, v akom sa zvyknú zapínať:

Ekvalizér – v nahrávke hlasu slúži hlavne na odstránenie zbytočných basových frekvencií (pod 80Hz), ktoré vznikajú, keď vokalista nahráva úplne zblízka – kvalitná nahrávka obsahuje aj basové frekvencie a tak jednoducho zbytočné basy odrežeme ekvalizérom. Hlas bude zrozumiteľnejší – lepšie “vylezie dopredu” z celkového mixu. Táto prvá “operácia” zároveň ukazuje správny spôsob práce s ekvalizérom – správne je, keď sa uberajú nežiaduce frekvencie, nie je dobré, ak pridávame tie, ktoré v nahrávke chýbajú. Ak by sme zvýrazňovali frekvencie, ktoré v nahrávke nie sú, znelo by to neprirodzene – preto musí byť základná nahrávka čo najlepšia, aby bolo s čím pracovať.

Kompresor – s týmto treba narábať opatrne. Použijeme najvhodnejšie znejúci preset a potom si ho upravíme pre našu nahrávku. Dynamický rozsah treba upraviť v celej nahrávke hlasu – teda všade, kde sa hlas ozve musí kompresor zapracovať, aj v tých najtichších miestach. Bolo by nesprávne, keby sa kompresor zapínal len v tých najhlasnejších miestach – zvuk by sa výrazne zmenil a bolo by počuť, že kompresor zrazu nastúpil a potom sa zase vypol. Zámerom je nastaviť kompresor tak, aby ho nebolo počuť :-)
Orientačná správna hodnota pracovného rozsahu kompresora je 10dB – túto hodnotu by kompresor nemal prekročiť.

De-esser, teda plugin, ktorý odstráni príliš výrazné sykavky – po spracovaní zvuku kompresorom sykavky vylezú ešte viac. S týmto pluginom treba tiež narábať opatrne, ubrať len tú frekvenciu, ktorá je rušivá a len toľko, koľko je naozaj nutné.

Priestorové efekty – reverb a delay – ich úlohou je vytvoriť dojem, že hlas je nahrávaný v priestore, kde je mierny dozvuk, prípadne ak to nahrávka potrebuje aj tichá ozvena. Na nahrávke potrebujeme mať hlas bez dozvuku, aby sme si sami mohli pridať práve toľko dozvuku, koľko potrebujeme – to je dôvod, prečo hlas nahrávame v “zvukovo mŕtvej” miestnosti. Správne “množstvo” pridaného priestorového efektu je toľko, že poslucháč zistí, že bol priestorový efekt zapnutý až vtedy, keď zvukár efekt vypne. Čím je dozvuku menej, tým hlas viac “vyčnieva” a tak má moderná nahrávka hlasu znieť – “in your face” :-)

Potom je potrebné nahrávku správne zmixovať – teda nastaviť finálny pomer hlasu k podkladovej hudbe, vyexportovať ako stereo wav a natiahnuť späť do nahrávacieho programu – ale už do samostatného nového projektu.

V tomto novom projekte prídu na rad masteringové pluginy – a tie už pracujú s celou stereo nahrávkou na jednej stereo stope, ktorú upravia dynamicky a frekvenčne. Mastering sa v nahrávacích programoch robí rovnako, ako keď pracujeme s jednotlivými stopami vo viacstopej nahrávke – len pri tom používame masteringové pluginy. Tie môžu mať názvy ako – multiband compressor, maximizer, limiter, exciter, stereo enhancer. Treba vyskúšať, čo ktorý robí a pýtať sa, ak niečo nebude jasné.

Po masteringu sa môže ukázať, že mix treba zmeniť a mastering urobiť znova – mastering totiž zmení zvuk a dynamiku nahrávky a môže sa stať, že niektoré veci v nahrávke “vylezú dopredu” až tak, že to môže vadiť.

Masteringom sa snažíme dosiahnuť aj to, aby tá istá nahrávka znela dobre v rôznych prehrávačoch – MP3 prehrávače = hi-fi slúchadlá, internet = pc reproduktory, či prípadne aj autorádio, hoci tu je to trochu klamlivé, lebo rádiá nahrávky púšťajú cez svoje vlastné kompresory a tie zmenia zvuk a dynamiku nahrávky tak, že ju autor pomaly zvukovo ani nespozná.

Keďže u nás veľa možností študovať za zvukového majstra nemáme, spôsob, ako treba mastering urobiť sa najlepšie naučíte postupom “pokus a omyl”. Proste vyskúšajte v masteringovom plugine pár nastavení / presetov, ktoré sú tam prednastavené a potom si už finalizovanú nahrávku púšťajte na všetkých možných zariadeniach, ktoré máte k dispozícii – MP3, youtube, soundcloud, autorádiá, hifi veže, domáce kino, pc… Uvidíte, že to všade hrá inak a na zvukárovi je, aby našiel ten kompromis, ktorý bude všade hrať aspoň prijateľne.

Presný návod na to, ako mastering urobiť vlastne neexistuje, pretože každá nahrávka / každý štýl hudby vyžaduje iné nastavenie – inak sa mastruje klasická hudba a inak rock – len skúšaním rôznych nastavení masteringových pluginov sa dá zistiť, čo hrá na všetkých možných zariadeniach relatívne rovnako dobre.

Teraz je čas na otázky, nech sa páči :-)

Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

Pre orientáciu v cenách odkazy na príslušné oddelenia v BIG MUSIC:

Zvukové karty

Mikrofóny

Štúdiové slúchadlá

Štúdiové odposluchy – monitory

Softwarové nástroje

Nahrávací software

Softvérové efekty

54 x otázka k článku “Nahrávame spev, rap, hip-hop”

  1. Vilson píše:

    Dobry den, chcem sa len spytat Limiter a Maximizer sa pouziva az v masteringu ako bolo napisane? Alebo sa moze aj pri mixovani dat do kazdej stopy, dakujem

  2. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    efekty môžete používať aj v každej stope samostatne – len je potrebné zvážiť, čo chcete limiterom obmedzovať a čo chcete maximizerom maximalizovať. Možné použitie pre limiter by bolo napr. obmedziť špičky v nahrávke basgitary – pri hraní technikou slap. Použitie Maximizeru v samostatnej stope nie je veľmi obvyklé, ale môže sa použiť ak chcete, aby nástroj v danej stope viac “vyliezol z mixu”. Treba s tým narábať opatrne, lebo príliš veľa Maximizeru znie umelo.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  3. siso píše:

    Dobrý den .
    Mám m audio zvukovu kartu audiophile 2496 a mikrofon AKG perception 120 . Pri speve nahrava strasne vyrazne Sykavky . Chcem sa spýtat aku zvukovu kartu a mikrofon do ceny cca 400 eur by ste mi odporučili aby neboli take vyrazne Sykavky ale aby zaznamenavali ciste vysoke frekvencie – pasma . Dakujem

  4. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    mikrofon AKG perception 120 je kondenzátorový mikrofón, ktorý potrebuje tzv. fantomové napájanie 48V. Zvuková karta M-Audio Audiophile 2496 nie je určená na použitie s mikrofónom, nemá mikrofónový vstup ani napájanie 48V – vlastne je záhada, ako je vôbec možné do tejto zvukovej karty mikrofón AKG Perception 120 zapojiť…

    Príklady použitia M-Audio Audiophile 2496: http://www.m-audio.com/layout/imgview.php?i=/images/en/connectivity/big/audiophile_PCI_cd779px.gif

    Mikrofón by mal byť v poriadku, budete však potrebovať externú zvukovú kartu so vstupom pre kondenzátorové mikrofóny s mikrofónovým predzosilňovačom a fantomovým napájaním 48V – minimálne niečo ako je http://www.bigmusic.sk/m-audio-fast-track2?id=19290&ItemIdx=0 alebo kartu s viacerými vstupmi, podľa toho, koľko stôp naraz potrebujete nahrávať – potom niečo z tohoto oddelenia: http://www.bigmusic.sk/zvukove-karty-s-fantomovym-napajanim/

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  5. siso píše:

    ano zabudol som napisat ze to mam prepojene cez mix pult yamaha MG102c

    pozeral som si akai mpc pretoze chcem robit aj instrumentalky .. chcem sa spytat ci tento akai http://www.proaudio.sk/keyboardy-a-kontrolery/midi-pracovne-stanice/akai-mpc-renaissance-produkcna-stanica—9249/
    ma v sebe vstavanu zvukovu kartu ci prevodniky .. ak ano ci su vhodne na nahravanie vokalov .. dakujem

  6. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    AKAI MPC Reneissance je pracovná stanica určená na tvorenie hudby zo samplov pomocou hardwarových ovládačov v kombinácii s nahrávacím a editačným softvérom v počítači. Vstupy sú určené na nahrávanie samplov, ktoré sa potom použijú v skladbách. Síce určite všetky požiadavky na kvalitu nahrávania splní, ale na bežné kvalitné nahrávanie vokálov a inštrumentálok nie je potrebná taká veľká investícia – na to stačí bežná zvuková karta s nejakým MIDI kontrolérom na USB.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  7. siso píše:

    tak čo by ste poradili aku slusnu kombinaciu aj s nejakymi študiovymi monitormi .. nech to nejak ladí a hlavne aby som dosiahol co najmensie sykance .. dakujem

  8. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    už so súčasnou výbavou by sa malo dať nahrávať spev, hudobné nástroje okrem bicích a tvoriť hudbu v počítači. Ak si dokúpite MIDI klaviatúru, je výbava, ktorú v súčasnosti máte dostatočná pre nahrávanie v solídnej kvalite. Ak však chcete investovať do novej zostavy, napíšte nám na e-mail info@bigmusic.sk svoju predstavu, akú hudbu chcete nahrávať, koľko nástrojov súčasne, ktoré hudobné nástroje, aké veľké je štúdio, či má osobitnú réžiu, aké máte predstavy o vybavení priestoru štúdia – vytlmenie, absorbéry a hlavne, koľko do toho chcete investovať. Len na základe takýchto presných informácií je potom možné zostaviť ponuku.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  9. tibor píše:

    Dobry den potrebujem poradit. Ako dostanem s mixpultu dynacord zvuk studioveho mikrofonu do hudobneho programu cubase, co vsetko nato potrebujem a vlastne aky pc. Co vsetko by mal ten pc minimalne mat, aby sa dalo nahravat

  10. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    budete potrebovať externú zvukovú kartu s USB pripojením k PC – pre nízku latenciu (to znamená, že nahratý zvuk nebude počuť opozdene) je potrebná zvuková karta s ASIO ovládačom, ale to už dnes majú takmer všetky. Zvuková karta musí mať XLR vstup na mikrofón s fantómovým napájaním 48V (napr. niečo z týchto: http://www.bigmusic.sk/zvukove-karty-s-fantomovym-napajanim/)

    Výkon počítača a veľkosť pamäti (RAM aj miesto na vnútornom disku) musia byť čo najvyššie – od toho závisí, či bude procesor schopný súčasne prehrávať už vytvorený podklad a zároveň nahrávať spev do ďalšej stopy – a to všetko bez výpadkov, či opozďovania.Počítač určený pre domáce štúdio je najlepšie využívať len pre tento jeden účel. Akékoľvek programy okrem hudobných zbytočne zaťažujú procesor a tak je najlepšie nepripájať hudobný počítač k internetu a neinštalovať doňho hry – potom nie je potrebný ani antivírusový program, ktorý by len kazil plynulosť nahrávania. Bežný počítač v cene okolo 500 – 600 EUR by mal výkonom stačiť na bežné nahrávanie – nešetrite na výkone procesora, určite treba aspoň Intel i3.

    Pre počúvanie (monitoring) pri nahrávaní sú potrebné slúchadlá, radšej zatvorené, aspoň niečo ako je http://www.bigmusic.sk/akg-k-121-studio?ItemIdx=4&id=9154

    Na konečnú úpravu nahrávky by boli vhodné štúdiové monitory (http://www.bigmusic.sk/studiove-monitory/), ale keď si človek zvykne na svoje slúchadlá, dá sa vystačiť aj s nimi.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  11. siso píše:

    Zdravím chcem sa spýtať, akými kablami prepojiť štúdiové monitory ESI near 08 s USB zvukovou kartou. Či mono TRS káblami alebo stereo TRS káblami? Ďakujem

    tím Hudobnej poradne píše:
    Nedeľa, 29. December 2013 at 12:59

    Dobrý deň,

    monitory ESI nEar08 eXperience (podľa manuálu na stránke http://download.esi-audio.com/?w=esi&p=41&g=7&l=en) môžete pripojiť akýmikoľvek TRS káblami – len použite rovnaký druh kábla pre obidva monitory.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  12. Dušan píše:

    Dobrý večer, chcel by som sa spýtať. Chcem si spraviť malé domáce štúdio. Chcem si v ňom skúšať rap, hip-hopove texty poprípade ich nahrať. Chcem by som sa opýtať čo potrebné mi treba, keď mám IPad4, na potrebné veci som ochotný dať 400-450€. Dakujem

  13. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    hlavne si prečítajte náš článok o nahrávaní spevu – o iPade tam nikde nepíšeme, lebo je to len hračka. Potrebujete normálny počítač, na ktorom sa dá pracovať. Všetko ďalšie čo potrebujete sme už uviedli v našom článku: http://hudobnaporadna.sk/769/nahravame-spev-rap-hip-hop/?trashed=1&ids=12175

    ako aj v článku

    http://hudobnaporadna.sk/390/domace-studio-pre-zaciatocnikov/

    Veľa sa dozviete aj z otázok pod článkami. Hlavné je nejako začať, ale treba sa na to pozrieť realisticky – za 450€ sa štúdio s kvalitným mikrofónom, dobrou zvukovou kartou, silným počítačom, kvalitnými štúdiovými monitormi a dobrým (kupovaným) nahrávacím softvérom postaviť nedá.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov.

  14. Dušan píše:

    A na začiatok mi nebude toto stačiť?
    http://www.muziker.sk/dj-technika/usb-prevodniky/p/211563-focusrite-ITRACKSTUDIO

  15. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    určite bude, už len ten počítač k tomu zrejme bude treba dokúpiť. Ešte treba vedieť, že zvuková karta s jedným vstupom nedokáže nahrať stereo výstup z klávesu – takže v prípade, že chcete nahrávať aj nejaké klávesy a nie len tvoriť hudbu v počítači, môže byť karta v tomto balíku nevhodná.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  16. Nickdi píše:

    Dobrý deň,

    chcem sa opýtať, čo všetko ešte budem potrebovať na nahratie kvalitnej a počúvateľnej nahrávky?

    Doma mam mixážny pult, dva reproboxy, jedno kombo, klavír, gitary, mikrofóny a stojany na ne a rôzne káble na prepojenie nástrojov do mixu. Používala som program Cool Edit a s ocom sme skúšali prve nahrávky. Po niekoľkých nahrávkach, čo sme nahrali a pustili, sme zistili, že prvá bola bez šumu (mierny bol) a počas môjho hrania na nástrojoch oco menil na reproboxoch a na mixe niečo (on sa v tom vyzná) a nevieme to vrátiť tak, aby to nešumelo.

    V poslednej dobe sme išli niečo nahrať ale nešlo nám to už vôbec ani cez USB káble ani cez mikrofónový vstup do PC. Som zúfalá z toho lebo chcem nahrávať, ale neviem, čo mám robiť, aby to šlo.

    Ďakujem za odpoveď.

  17. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    v kábloch by nemal byť problém, skôr bude problém v tom, čo je vlastne pripojené tým USB káblom a či je v PC správne nainštalovaný ovládač tohoto zariadenia. Na nahrávanie cez mikrofónový vstup do PC rovno zabudnite, zabudovaná zvuková karta nie je na kvalitné nahrávanie vhodná.

    Rovnako mix, ak aj má USB výstup, je na kvalitné nahrávanie vhodný len ako druhá voľba. Vždy je najlepšie nahrávať s kvalitnou externou zvukovou kartou pripojenou cez USB – odporúčame prečítať si náš článok http://hudobnaporadna.sk/390/domace-studio-pre-zaciatocnikov/, ako aj všetky otázky a odpovede pod týmto článkom.

    V každom prípade však je podstatné to, aby výstup z nástroja či mikrofónu mal dostatočnú úroveň už predtým, ako vstúpi do PC. Inak to bude šumieť vždy. Takže mikrofón alebo nástroj musí prechádzať cez predzosilňovač, v ktorom sa jeho úroveň zosilní na potrebnú úroveň. Takýto predzosilňovač môže byť súčasťou mixu alebo aj zvukovej karty, ale môže to byť aj samostatné zariadenie. Musí byť kvalitný – nesmie pridávať do signálu vlastný šum. Tie najlacnejšie USB mixy a lacné zvukové karty sú generátormi vlastného šumu, pre kvalitnú nahrávku sú nepoužiteľné (nebudeme radšej uvádzať značky, všetci vieme, ktoré značky to sú).

    Zároveň však je dôležité nezamieňať si vstupy pre nástroje so vstupmi pre mikrofóny alebo s linkovými vstupmi. Každý z nich je určený na svoj vlastný účel – a každý z nich potrebujeme mať k dispozícii, ak má byť nahrávka kvalitná.

    Nástrojovými vstupmi označujeme vstupy, určené pre elektrické gitary, basgitary a podobné nástroje – bývajú označené aj Hi-Z, to znamená vysoká impedancia, lebo snímače vymenovaných nástrojov majú vysokú impedanciu – označuje sa písmenom Z.

    Mikrofónové vstupy sú určené pre mikrofóny – sú to vstupy so špeciálnymi mikrofónovými predzosilňovačmi, ktoré v prípade použitia štúdiových kondenzátorových mikrofónov umožňujú zapnúť tzv. fantomové napájanie +48V, ktoré kondenzátorové mikrofóny potrebujú.

    Do linkových vstupov môžeme pripojiť napr. klávesy, ktoré majú výstup s linkovou úrovňou.

    Každý takýto vstup “očakáva” určitú úroveň signálu – ak je úroveň príliš nízka je potrebné ju nadmerne zosilňovať v predzosilňovači a to pridáva šum. Ak je úroveň naopak príliš vysoká, zvuk je skreslený. Tým chceme povedať, že každý nástroj alebo mikrofón patrí do vstupu určeného pre tento nástroj alebo mikrofón – nemôžeme to zapojiť hocikam a očakávať, že to nejako predsa len dopadne dobre.

    Čo sa týka nahrávacieho softvéru, základom úspechu je to, aby operačný systém poznal zariadenie, ktoré je k PC pripojené cez USB. Predpokladáme, že používate Windows 7 a máte v PC nainštalovaný ovládač / driver od výrobcu zariadenia. Ak je zariadením USB mix, je správne nainštalovaný vtedy, ak sa dá na ňom prehrávať zvuk z počítača – a to aj bežný zvuk z MP3 prehrávača ako je napr VLC alebo Winamp, či systémové zvuky. Až potom má význam hľadať chybu v nastavení nahrávacieho softvéru.

    Odporúčame prejsť na novší nahrávací program, lebo Cool Edit Pro (ktorého vývoj dávno skončil a už od r. 2003 je z neho Adobe Audition) nemusí dobre spolupracovať s novými systémami ako je Windows 7. Skúste Reaper (http://www.reaper.fm/) alebo iný nahrávací program.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  18. Nickdi píše:

    Dakujem vam za odpoved, vazim si to. Chcela by som sa este teda opytat aku zvukovu kartu by ste mi odporucali, aby nebola prilis draha ale nie najlacnejsia. A my mame tento mixazny pult: http://www.muziker.sk/studio-podium/mixazne-pulty/analogove-mixpulty/mixpulty-do-20-kanalov/p/15674-behringer-XENYX-X-1204-USB . Kukala som sa a to Hi-Z som nenasla teda iba ze MIC a vlastne Hz ak je to ono. A to je napisane pod kazdym vstupom (aj na obrazku vidiet).

    Ked sme skusali nahravat len cez repraky a mix (+pc) tak hlasitost a vstup do programu bol dost ozvuceny lebo sme to zvysili na mixe. Neviem ci to staci alebo treba aj mat predzosilnovac? Ked ano tak aky by ste doporucovali?
    Na moj notebook sme nainstalovali taky softver, ktory bol k mixu prilozeny-v CDcku. Ja mam Windows XP ale mame aj notebook s Windowsom 7 (keby bolo treba) a neviem ani teda aky program mam pouzivat lebo ich je tu milion a neviem ktory by bol dobry. Prosim poradte mi este v tomto. Dakujem :)

  19. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    ako sme už napísali – na mixe vstupy Hi-Z pre elektrickú gitaru nehľadajte, gitara vždy musí ísť do nejakého zariadenia určeného špeciálne pre gitaru – teda buď kombo, alebo nejaký predzosilňovač či zosilňovač. Tieto zariadenia – samozrejme nie tie najlacnejšie – majú výstup s linkovou úrovňou, ktorý sa potom pripája do mixu. Ale ak budete kupovať zvukovú kartu, na tej Hi-Z vstup pre el. gitaru bude.

    Teraz používate mix vo funkcii zvukovej karty USB. Mix posiela do PC cez USB výstup sumárny stereo signál – to znamená, že aj keď na mixe máte 4 vstupy a môžete naraz nahrávať napríklad spev, klávesy a akustickú gitaru cez mikrofón v počítači to všetko bude v jednej stereo stope a nedá sa s tým ďalej pracovať. Teda neviete upraviť jednotlivé stopy / nástroje či spev osobitne, lebo je to nahraté všetko spolu.

    Ak chcete nahrávku v nahrávacom programe ďalej upravovať, pridávať efekty či meniť pomery hlasitostí jednotlivých stôp, musíte nahrávať každý nástroj aj spev osobitne.

    Pre výber externej zvukovej karty USB je potrebné vedieť, aký máte na celé štúdio rozpočet – samotná zvuková karta ešte domáce štúdio nerobí. Pre kvalitné nahrávanie budete potrebovať napríklad aj štúdiový kondenzátorový mikrofón s veľkou membránou a fantómovým napájaním. Bežné dynamické mikrofóny do štúdia veľmi vhodné nie sú – sú to mikrofóny určené na pódium. A tak ďalej – kvalita nahrávky je daná kvalitou najslabšieho článku v reťazci zariadení, ktorými zvuk / signál prechádza – a preto je potrebné používať všetko čo najkvalitnejšie.

    Vaša otázka, či budete potrebovať aj predzosilňovač s tým priamo súvisí – mikrofónový predzosilňovač je súčasťou vstupu na mixe a má aj možnosť zapnúť fantómové napájanie – to však nepoužívajte, ak nemáte kondenzátorové mikrofóny.

    Ak si kúpite kvalitnú externú zvukovú kartu, tá bude mať mikrofónové predzosilňovače pre kondenzátorové mikrofóny aspoň na dvoch vstupoch, takže samostatný predzosilňovač nie je potrebný.

    Treba vedieť aj počet stôp, ktoré chcete naraz nahrávať. Ako ste sa iste už dočítali v našich článkoch a odpovediach na otázky, pre dosiahnutie kvalitnej nahrávky stačí aj zvuková karta s dvomi vstupmi. Minimálne dva vstupy sú potrebné preto, lebo niektoré nástroje majú stereo výstup – ako napríklad klávesy. Ak však chcete nahrávať viac nástrojov naraz prípadne aj so spevom, budete potrebovať viac vstupov = drahšiu zvukovú kartu.

    Pre orientáciu v cenách a parametroch si predbežne pozrite stránky:

    http://www.bigmusic.sk/kondenzatorove-mikrofony/

    http://www.bigmusic.sk/zvukove-karty-s-fantomovym-napajanim/

    Systém treba určite používať čo najnovší, teda Windows 7 (ale zatiaľ nie Windows 8, to by mohlo robiť problémy).

    Čo sa týka nahrávacieho programu – to sme už napísali: “Skúste Reaper (http://www.reaper.fm/) …”

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  20. john píše:

    Dobrý deň, chcel by som sa spýtať na výber kondenzátorového mikrofónu. Na čo presnejšie si mám dávať pozor. Viem ako to mám zapojiť aj čo všetko k tomu potrebujem ale chcem sa spýtať konkrétnejšie na mikrofón a jeho charakteristiku, ak by ste mi vedeli poradiť. Ďakujem

  21. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    každá situácia v štúdiu si vyžaduje osobitný prístup – tak je to aj s mikrofónmi. S jedným mikrofónom v štúdio nevystačíte.

    Citlivosť mikrofónu určuje, na čo je vhodný – menšia citlivosť je výhodou pri nahrávaní hlasných zdrojov signálu zblízka. Výhodou je, ak má mikrofón prepínač citlivosti, bude použiteľný univerzálnejšie.

    Snímaciu charakteristiku mikrofónu je potrebné vyberať podľa toho, aký charakter zvuku chceme dosiahnuť a aj podľa priestoru, kde budeme nahrávať. Kardioidná charakteristika je vhodná vtedy, keď chceme dosiahnuť čo najmenej zložiek zvuku z odrazov z miestnosti. Naopak, ak chceme mať vo zvuku viac priestoru, je vhodná omnidirectional – teda všesmerová charakteristika. Mikrofón s prepínateľnou charakteristikou bude výhodou.

    Veľkosť membrány určuje použitie mikrofónu, veľmi zjednodušene povedané – buď na spev a dychové nástroje – veľká membrána, alebo na snímanie akustických strunových a bicích hudobných nástrojov – malá membrána.

    Ďalšia vec je ucho, ktorým počúvame zvuk nahrávky – jednoducho povedané, zvuk konkrétneho mikrofónu sa nám nemusí páčiť a je úplne jedno, ako ho niekto vychvaľuje do neba. Pred kúpou si treba v teréne – u niekoho v štúdiu – vypočuť, ako ktorý mikrofón znie, prípadne si niekoľko typov zapožičať alebo vyhľadať obchod, kde je možné mikrofóny vyskúšať. Nie každému hlasu svedčí ten istý mikrofón, napr. skúsení speváci už vedia, ktorý mikrofón si v štúdiu vybrať, aby ich hlas vyznel najlepšie – samozrejme ak štúdio možnosť výberu ponúka.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  22. kvetinka píše:

    Dobry den, chcem sa opytat, ze ked chcem nahravat a chcem nahrat bicie na klaviri a el.gitaru. Co je lepsie nahrat ako prve? LEbo obavam sa, ze bez bicich to nebude take presne v rytme. A aky postup sa pouziva pri nahravani v studiu…klavir/gitara/bicie….V akom poradi je najlepsie to ponahravat aby to do seba pekne zapadlo? Dopredu dakujem za odpoved. :) …P.S.Nahravam to cez mixazny pult.

  23. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    nejako tomu nerozumieme. Píšete, že chcete nahrať “bicie na klavíri a el. gitaru” – myslíte tým, že bicie si budete simulovať z keyboardu? Dá sa to, ale je to poriadna fuška, ak sa to má urobiť poriadne.

    https://www.youtube.com/watch?v=E-H2twMYI4w

    Bežne sa v štúdiu nahráva prvá rytmika – teda bicie naraz s basou, prípadne k tomu jedna doprovodná gitara. Ak basu nemáte, bolo by najlepšie nahrať spolu bicie s basovou linku hranou na klavíri, prípadne aj jednu doprovodnú gitaru.

    Avšak toto by platilo len v prípade, ak by ste nahrávali na viacstopovú zvukovú kartu. Keďže píšete, že to nahrávate cez mixážny pult, predpokladáme, že výstupný signál nie je rozdelený na viacero stôp podľa počtu nahrávaných nástrojov ale že výstup je stereo signál, v ktorom sú všetky nástroje naraz. V tom prípade však môžete nahrávať nástroje len po jednom – každý nástroj musí byť v nahrávacom programe vo svojej vlastnej stope, bicie dokonca v jednej stereo stope, pretože ich zvuk musí byť rozložený v priestore tak, ako reálne sú, alebo ako je nastavená sada bicích v keyboarde. To isté platí aj pre stereo zvuky keyboardu / klavíra. Len vtedy vznikne kvalitná nahrávka, ktorú je možné následne opravovať, či upravovať / dopĺňať ďalšie nástroje, efekty, meniť pomery hlasitostí a umiestnenie zvukov jednotlivých nástrojov v priestore či nakoniec aj mixovať do finálnej podoby.

    Ak teda nahrávate nástroje po jednom, prvé budete nahrávať bicie a bubeník bude pri hraní počúvať metronóm, aby udržal rovnaké tempo od začiatku až do konca skladby.

    Potom nahráte basu, pričom je potrebné, aby to dobre šlapalo, teda hlavné pravidlo, ktoré tu platí je, že basa nesmie zaostávať za bicími – musí ich dokonca o nejaké milisekundy predbiehať. Ale takto vedia hrať len naozaj skúsení basisti.

    Ďalej je už v podstate jedno, aké poradie zvolíte – dôležité je to, aby pred nahrávaním spevu boli nahraté nejaké nástroje, ktoré vytvárajú harmóniu, teda klávesy a gitary, aby sa spevák mal čoho držať pri speve a mohol tak správne intonovať – teda spievať presne a nie falošne.

    Odporúčame prečítať si všetky články, otázky aj odpovede v téme Domáce štúdio http://hudobnaporadna.sk/?cat=18

    Získate tak prehľad o tom, ako sa čo robí v domácom štúdiu a čo všetko by ste v domácom štúdiu mali mať, aby ste mohli vytvoriť kvalitné nahrávky.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  24. jaro píše:

    Zdravim, potreboval by som pomoct s zostavenim domaceho studia. Zatial mam pc, zvukovku m-audio fast track klaves tyros 2 a mikrofon MXL 990. Teraz by som asi uz len potreboval studiove monitory. Rozmyslal som nad krk rp6 alebo nieco z truth, Pouzite, nepotrpim si na novych drahych veciach. A k mikrofonu predzosilovac. Co by ste my odporucali? Kupit si Behringer MIC 200 alebo je lepsie si kupit nejaky maly mixer, kludne tiez od Behringer?
    Diki za odpoved.

    tím Hudobnej poradne píše:
    Pondelok, 4. August 2014 at 13:27

    Dobrý deň,

    vzhľadom k tomu, že hudbu budete pravdepodobne vytvárať na klávesoch, monitory naozaj nemusia byť drahé, pretože zvuky z klávesov sú kvalitné. Ale na nahrávanie vokálov si radšej obstarajte štúdiové slúchadlá, ale naozaj štúdiové, nie bežné slúchadlá, niečo z tejto kategórie http://www.bigmusic.sk/studiove-sluchadla2/

    Predzosilňovač k mikrofónu by nemal byť potrebný, pretože je zabudovaný v zvukovej karte – a tá poskytuje aj fantómové napájanie pre mikrofón – samozrejme len v prípade, že je to novší typ M-Audio Fast Track

    Ak je karta staršia a neposkytuje +48V pre mikrofón, predzosilňovač bude potrebný. Ktorý konkrétne, to závisí samozrejme od rozpočtu, ale treba zvážiť, čo sa v štúdiu perspektívne bude diať a až podľa toho sa rozhodnúť, či vôbec predzosilňovač kupovať.

    S jednovstupovou zvukovou kartou má domáce štúdio dosť obmedzené možnosti.
    Ak by sa ukázalo, že niekedy v budúcnosti budete chcieť nahrávať viacero stôp naraz, budete potrebovať zvukovú kartu s viacerými vstupmi a tá už bude mať pravdepodobne mikrofónové preampy s fantómovým napätím zabudované.

    Takže by sa mohlo stať, že nakoniec samostatný mikrofónový preamp ostane nevyužitý.

    Malý USB mix v štúdiu nevyužijete – tieto mixy majú cez USB stereo sumárny výstup, takže na viacstopové nahrávanie sú nevhodné.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  25. jessica píše:

    Dobry den,

    chcem sa poradit ohladne zvukovych kariet. Chcem si kupit dobru zvukovku a aby obsahovala min.: 1 x mikrofon, 1 x gitara, 1 x klavir. Ale keby bola aj dobra cena u takej, kde sa da nahravat naraz viac veci a sa to rozdeli do viacerych stop (2/3 x mikrofon,2/3 x gitara, 1 x klavir) tak aj taku. Chcem aby ste mi poradili konkretne typy a mala by stat tak max asi do 150€ ale radsej sa pohybovat okolo 100€.
    Tato
    http://www.bigmusic.sk/m-audio-m-track?id=21783&ItemIdx=14
    ked ma 2 kanaly a na obidvoch budu nastroje, tak ked budem nahravat tak sa ten 1 kanal ulozi do 1 tracku alebo do viacerych?
    Takze keby som na 1 z tych 2 kanalov mala aj mikrofon aj gitaru tak to bude v jednej stope nahravane?

    Vopred dakujem za odpoved.

  26. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    pre nahratie jednej mono stopy potrebujeme zvukovú kartu s jedným vstupom. Ak sa bude nahrávať cez štúdiový kondenzátorový mikrofón, vstup zvukovej karty musí mať aj predzosilňovač pre mikrofón a fantómové napájanie +48V. Pre nahrávanie elektrickej gitary a basgitary je potrebné, aby sa vstup dal prepnúť pre tieto nástroje – prepínač býva označený ako Guitar, alebo aj Hi-Z (vysoká impedancia).

    Ak sa bude nahrávať postupne, jeden nástroj za druhým, stačí na to aj zvuková karta s jedným vstupom, samozrejme musí spĺňať vyššie uvedené požiadavky. Ak sa budú nahrávať klávesy, ktoré majú stereo zvuky, musí mať karta 2 mono vstupy, čo zároveň tvorí jeden stereo vstup. Pre bežnú prácu postačí Alesis iO2 Express http://www.bigmusic.sk/alesis-io2-express?id=9480&ItemIdx=0

    Zvukové karty, ktoré majú viac vstupov umožňujú nahrávať viacero zdrojov zvuku súčasne. Počet vstupov zvukovej karty závisí od toho, koľko nástrojov sa bude v domácom štúdiu nahrávať súčasne. Bežne sa však nahráva naraz hlavne rytmika – teda basa a bicie – a to v tomto prípade nespomínate. Ak by bolo treba viac vstupov, rozpočet len mierne prekročíme tou najlacnejšou zvukovkou so štyrmi plnohodnotnými vstupmi Akai EIE – http://www.bigmusic.sk/akai-eie?id=18958&ItemIdx=16

    Zvuková karta neurčuje, na ktorý kanál sa nahrávka umiestni. V nahrávacom programe sa vytvorí potrebný počet stôp pre všetky nástroje a pri nahrávaní sa priradí vstup zvukovej karty k tej stope, kam chceme nástroj nahrať a v tejto stope zapneme nahrávanie.

    Všetko, čo ide do jedného vstupu skončí spolu na jednej stope a to je pre ďalšiu prácu s nahrávkou nevhodné – pri štúdiovej nahrávke do jedného vstupu pripájame vždy len jeden zdroj zvuku.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  27. jaro píše:

    Dakujem za odpoved,
    ano mam zvukovku s 48v – http://bigmusic.sk/m-audio-fast-track-pro?id=5171
    Pri nahravani som mikrofon nepocul len ked som otocil signalove kolecko skoro na maximum a tam mi uz snimal mikrofon az prilis.. (pocul som aj zvuky z vedlajsej izby).

    Co by ste poradili na lacnu izolaciu, miesta nemam vela. Videl som na nete takzvany sprchovaci kut – kut s zavesom dookola, myslite, ze to pomoze?

    Co sa tyka sudiovych monitorov, co by ste poradili .. Krk alebo Behringer alebo M-Audio ..?

    Kedze ma zvukovka 2 mono, mozem nahravat maximalne spev a gitaru sucasne. Planujem len postupne nahravat, kedze je to len pre mna. Tak si to musim odohrat sam klavesy (tyros2 alebo vst), gitaru, basgitaru a spev necham na moju zenu :-)

    Tie studiove sluchatka si urcite kupim.

    … dakujem vam za pomoc …. je dobre ze existuje taka stranka ako je tato … :) :) :)
    dnes pomoc zadarmo malo kde najst
    DAKUJEM

  28. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    pri nahrávaní cez mikrofón musí byť prepínač Inst / Line prepnutý na Inst. Napätie +48V sa zapína až po pripojení mikrofónu. Signál z mikrofónu môže byť príliš silný, vtedy svieti červená ledka – na zoslabenie signálu použite prepínač Pad. Ak je signál slabý, potenciometrom Gain zosilnite signál na úroveň, kedy svieti zelená ledka bez toho, aby blikala červená ledka, ktorá znamená skreslenie.

    Ak ani po použití tohoto postupu nie je zvuk z mikrofónu počuť, niekde je chyba. Predpokladáme, že pri nahrávaní mikrofónom používate slúchadlá, iný spôsob pre nahrávanie v štúdiu nie je vhodný, lebo do mikrofónu by sa dostával zvuk z odposluchových reproduktorov.

    Čo sa týka vytlmenia miestnosti, treba to skúsiť a niečo nahrať, výsledok napovie, či to zabralo. Záves sám však nestačí, treba obložiť aj steny nejakým tlmiacim materiálom.

    Štúdiové monitory sú samozrejme dôležité, ale nie je možné radiť bez toho, aby sme vedeli aký máte na to rozpočet – aj ten v značnej miere určuje, čo v štúdiu budete používať.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  29. jaro píše:

    este raz dakujem za odpoved . samozrejme ze dookola sprchoveho kuta pre mikrofon heh dam zvukovu izolaciu… co sa tyka rozpoctu nemusim mat nove studiove reproduktory … rozmyslal som nad KRK rp6 .. G2 alebo m-audio BX5 alebo bx8 behringer truth tam neviem vobec co . rozpocet tak 400euro na set (nove) zatial mam sennheiser hd 205 na spev lebo su uzavrete .. dovtedy dokym si nekupim nieco ine .

  30. tím Hudobnej poradne píše:

    Pri rozpočte 400 € jednoznačne KRK Rokit 6”, RP6G3. Pre najlepšiu cenu na trhu napíšte na info@bigmusic.sk.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  31. Katy píše:

    Pekný dník prajem. Chcela by som nahrávat spev do inštrumentálnych verzií skladieb a rozpočet je obmedzený. Čo je najdôležitejšie si kúpiť? Do čoho investovat, prípadne váš poprosim o nejaké rady ohľadom zvukovej karty a mikrofónu.
    Ďakujem veľmi pekne :)

  32. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    pre nahrávanie spevu v domácom štúdiu potrebujete

    správne akusticky upravený priestor,

    štúdiový kondenzátorový mikrofón s držiakom typu pavúk,

    zvukovú kartu USB s mikrofónovým predzosilňovačom a fantomovým napájaním +48V pre kondenzátorové mikrofóny,

    počítač s nahrávacím programom,

    štúdiové slúchadlá pre nahrávanie,

    monitory pre výslednú mixáž a mastering.

    Ak má domáce štúdio naozaj spĺňať aspoň tie základné parametre, nič z tohoto zoznamu sa nedá vynechať – snáď len monitory, ale aj to len na začiatku, dlhodobo sa bez nich nezaobídete.

    Je tu však možnosť aj pre tých, ktorí nechcú hneď budovať kompletné domáce štúdio – sú to USB kondenzátorové mikrofóny.

    http://www.bigmusic.sk/usb-mikrofony/

    USB mikrofóny majú v sebe zabudovaný prevodník zvuku do digitálnej podoby, preto pri ich použití nie je potrebná zvuková karta. Aj tu platí, že za nízku cenu sa nedá očakávať kvalitný zvuk, preto netreba kupovať to najlacnejšie.

    Ak sa predsa len rozhodnete pre kompletné domáce štúdio, pre začiatok určite bude stačiť zvuková karta ako je napr. http://www.bigmusic.sk/alesis-io2-express?id=9480&ItemIdx=0 a k tomu niektorý z mikrofónov s veľkou membránou z tohoto oddelenia – http://www.bigmusic.sk/kondenzatorove-mikrofony/, napríklad http://www.bigmusic.sk/monacor-ecm-140?id=25475&ItemIdx=19

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  33. jaroDj píše:

    Neviem či pišem spravne v tejto sekcii, ale dúfam, že mi zodpoviete, tím hudobnej poradne. Vec je o mikrofone, presnejsie o AKG DX 11 (GHM 328), ktory je starý už neviem ako dlho. Otázka moja znie: Ktorý je podobny v dnešnej dobe presnejšie tomuto mikrofonu, nakolko moj otec spieva a nechce ho vymenit za iný, neviem ale zdá sa mi že v nom má iný zvuk ako ostatne mikrofóny napr. od značky Shure. Je to jeho obľúbeny mikrofon a ja by som mu chcel kupit ako darček, nakolko už je zničeny pomerne.Takýto mikrofon podobný AKG DX 11 (GHM 328) kvalite, by som mu chcel zohnat. Viete mi poradit, ktory je taky, nemusi to byt extra trieda, ale podobny jemu.


    tím Hudobnej poradne píše:

    Streda, 26. November 2014 at 10:33

    Dobrý deň,

    mikrofón AKG DX 11 je dynamický mikrofón s kardioidnou smerovou charakteristikou, s frekvenčným rozsahom 50 Hz – 15 kHz. Z dnešných mikrofónov od firmy Shure má podobné vlastnosti Shure BETA 58A, http://bigmusic.sk/shure-beta-58a?id=5344&ItemIdx=0
    Nedá sa však očakávať, že hlas bude znieť rovnako, ako hlas snímaný mikrofónom, ktorý sa vyrábal v r. 1963.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  34. marcel píše:

    Zdravím, chcem sa opýtať, ktoré z tohoto by ste si vybrali? Lexicon OMEGA Studio alebo Focusrite Scarlett 2i2?

    Potrebujem mat stereo ziadne mono a bude tam gitara spev, nic viacej.

    A co poviete este na mikrofon rode nt1?

    Dakujem :)

  35. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    ak sa pýtate takto, tak určite Lexicon, pretože tieto dva produkty nepatria do tej istej “ligy”.

    Rode NT1 (vylepšený v r. 2014 http://www.rodemic.com/microphones/nt1) je veľmi dobrý mikrofón za výbornú cenu, ovšem ak chcete stereo nahrávku, potrebujete dva.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  36. marcel píše:

    Tím hudobnej poradne :

    ďakujem Vám za názor,

    Ktomu stereu,som zle asi chápal,len v jednom príspevku ste písali kvoli externej zvukovke, že to je len mono, že treba si kupíť zvukovku so stereo

    tuto je ten príspevok:) :

    Streda, 18. December 2013 at 12:07
    Dobrý deň,

    určite bude, už len ten počítač k tomu zrejme bude treba dokúpiť. Ešte treba vedieť, že zvuková karta s jedným vstupom nedokáže nahrať stereo výstup z klávesu – takže v prípade, že chcete nahrávať aj nejaké klávesy a nie len tvoriť hudbu v počítači, môže byť karta v tomto balíku nevhodná.

    a otázka znie, či tá zvukovka lexicon to splna, pretože som to nikde nevidel:)

    ďakujem

  37. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    jedna stereo stopa (ako napríklad výstup z keyboardu) sa dá nahrať na každej zvukovej karte, ktorá má aspoň dva vstupy – a Lexicon Omega Studio má 8 vstupov, takže je úplne bez problémov vhodná aj na profesionálne nahrávanie v štúdiu.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  38. marcel píše:

    pááni….tím naozaj posledná otázka…

    dneska som sa rozprával s jednym zvukárom…a kondenzatorový mikforon sníma každý jeden zvuk,jedna sa mi o to ze bude to miestnost…troška odhlučnená ,ide mi o to pri nahravaní naozaj sa chcem vystrihať takýmto veciam že niekde niečo padne a mne to zasníma.. napr aj pri náhravani do sluchatok ked budem pustať…tak aby mi to ten zvuk nenasnímalo…stat sa može.proste kondenz…ze ma ovela vacsiu cistlivost…alebo to sa jedná naozaj o ultra profi mikrofony ktorym by sa to podarilo chcem sa opytat ci by predsa ten dynamicky nebol lepší…i ked čo ja viem sa využiva na live vystupenia…a pod…ale mne sa jedná o domáce nahrávanie…naozaj neviem dnes ma ten pán zmiatol….

  39. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    citlivosť mikrofónu neznamená, že zachytí aj tie najtichšie zvuky. Znamená to, že membrána mikrofónu je taká citlivá, že vo zvuku zachytí aj tie najjemnejšie detaily.
    Pri práci v štúdiu sa predpokladá, že nikde nič nemôže spadnúť a že sa nebudú ozývať žiadne iné zvuky, ako to, čo chceme nahrávať – v štúdiu na to slúži červená lampa nad dverami. Ak toto nie sme schopní zabezpečiť, je jasné, že máme problém s odhlučnením priestoru štúdia a je jedno, aký mikrofón použijeme.
    Presluch podkladu zo slúchadiel je ten najmenší problém, lebo štúdiové slúchadlá sa vyznačujú tým, že z nich len veľmi málo zvuku prenikne von. Okrem toho sa s presluchom počíta, nahrávaný signál je oproti presluchu taký silný, že sa presluch v nahrávke neprejaví.
    Ďalšia vec je, že dynamické mikrofóny sa kvalitou snímania zvuku nemôžu porovnávať s kondenzátorovými – niektoré dynamické mikrofóny sa síce používajú v štúdiu na špeciálne účely – napr. SM57 na nahrávanie rytmičáku, ale to sú vychytávky, ktoré vychádzajú zo skúseností so štúdiovou prácou.

    Z nášho článku http://hudobnaporadna.sk/464/nahravanie-gitary-akusticka-gitara/ vyberáme:

    Štúdiové mikrofóny

    V štúdiu sa na nahrávanie akustických nástrojov používajú kondenzátorové mikrofóny (ďalej KM), pretože v porovnaní s dynamickými mikrofónmi (DM) –

    sú citlivejšie a rýchlejšie reagujú – dynamický mikrofón (DM) má na membráne cievku s drôtom, preto jeho membrána reaguje pomalšie, je “ťažšia” ako membrána KM, ktorý pracuje na inom princípe. Membrána KM je ľahká, je pohyblivejšia ako u DM, preto KM dokáže verne zachytiť aj najjemnejšie detaily zvuku.

    majú väčší frekvenčný rozsah – DM neprenesie vysoké frekvencie, ktoré sú obsiahnuté vo zvuku akustickej gitary a ďalších akustických nástrojov.

    majú plochú frekvenčnú charakteristiku – KM všetky frekvencie prenášajú rovnako, DM niektoré frekvencie zvyknú zvýrazňovať

    majú silnejší výstupný signál – preto pridávajú do nahrávky menej šumu ako DM.

    avšak –

    potrebujú zdroj napätia – nie je ich preto možné použiť so zvukovými kartami, ktoré nemajú možnosť zapnúť tzv. fantómové napájanie

    sú krehkejšie – konštrukcia KM je citlivá na nárazy, preto sa nepoužívajú na pódiách a v iných “live” situáciách. Hlasné zvuky sa nesmú pomocou KM snímať zblízka – citlivá membrána KM by sa mohla poškodiť. Pri nahrávaní spevu je potrebné používať popfilter – teda jemnú sieťku (podobnú ako punčochy), ktorá zastaví prúd vzduchu a prepustí len zvuk.

    sú drahšie… :-(

    Veľkomembránové kondenzátorové mikrofóny podľa ich povesti majú teplejší zvuk ako KM s malými membránami, preto sa využívajú hlavne na nahrávanie spevu a dychových nástrojov.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  40. jaroDj píše:

    Zdravim tim hud. poradne, mna by velmi zaujimalo, či existuje nejake VST alebo lepsie este program, ktory spravi efekt Delay, Hall. Chcem to prepojit cez mix ako efektovy procesor pomocou notebooku a zvukovej karty Steinberg ur 22, kde som teoreticky o tom rozmyslal, kedze sa da nahrat zvuk, tak ci da sa aj externe využit ako DSP efekt pomocou Notebooku a tej Zvukovej karty.
    Jednoduchsie povedane Delay Software, ktory je spustitelny aj bez DAW softwaru. S pozdravom

    tím Hudobnej poradne píše:
    Streda, 26. November 2014 at 10:33

    To, čo hľadáte by mohlo byť Music FX Live – efektový softvér pre DJ-ov
    https://www.youtube.com/channel/UCzDTxaveYi6tj_VWUe-9mAw

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  41. Marcel píše:

    Dobry sen pani, uz sa to tu rozoberalo ale… Moj problem su studiove monitory. Problem je ten, ze potrebujem kvalitny zvuk ale zato sa samozrejme aj plati… a bohuzial teraz nemam tolko tak mam dva dotazy. Schopne repraky s minimalnym skreslenim stredy basy potrebujem, aby boli na takej urovni, ze basy nebudu zniet ako z krabice. Nieco, co mi pri hrudi zatrasie… Je to mozne do cca 250e, alebo kupit z bazaru nejake, co mali hodnotu 500-600e a kupil by som ich za 300e. Co je z toho lepsia alternativa, lebo isto je, ze tie za 600e budu troska inak zniet

    Dakujem pekneee
    Marcel

  42. jaroDj píše:

    Tim hudobnej poradna ja som myslel na Spev ,preto som do tejto ankety pisal..Pre Spev Delay,bez DAW potrebujem..to vyzera skor pocas prehravania pouzitelny

  43. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    treba to vyskúšať, tomu programu je jedno, či cez to budete spievať alebo púšťať nejakú nahrávku.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  44. kumma píše:

    Dobrý deň, budujem si vlastné domáce štúdio a chýba mi už len vhodný kondenzátorový mikrofón na nahrávanie spevu, poprípade akustickej gitary.
    Strašne by som bol rád, ak by ste mi vysvetlili parametre podľa, ktorých sa má človek riadiť. Ja som si chcel pôvodne zakúpiť AKG P120, ktorý má aj prepínateľnú charakteristiku. Ale ak je niečo v cenovej kategórií do 100 € pre nahrávanie spevu výhodnejšie, tak budem rád ak mi poradíte. Ďakujem.

    tím Hudobnej poradne píše:
    Piatok, 30. Január 2015 at 12:20

    Dobrý deň,

    prepínateľná charakteristika mikrofónu je pre štúdiovú prácu naozaj veľmi výhodná, pretože pre každý účel môžeme mikrofón prepnúť do tej najvhodnejšej charakteristiky snímania. Informácia, že AKG P120 má prepínateľnú charakteristiku je však nesprávna. Má len kardioidnú charakteristiku. Prepínateľnú charakteristiku má AKG Perception P420. Nevieme o žiadnom kondenzátorovom mikrofóne s prepínateľnou charakteristikou do ceny 100€.

    Pri výbere mikrofónu s prepínateľnou charakteristikou odporúčame vyberať zo známych značiek a investovať najviac, koľko si môžete dovoliť. Dobrý značkový mikrofón si svoju hodnotu udrží aj po rokoch.

    Z mikrofónov do 100€ vhodných na nahrávanie spevu alebo akustickej gitary odporúčame tieto dva modely:

    http://www.bigmusic.sk/audio-technica-at2020?id=22896&ItemIdx=22
    http://www.bigmusic.sk/monacor-ecm-140?id=25475&ItemIdx=21

    Oba sú veľmi citlivé a majú vyrovnanú frekvenčnú charakteristiku, neskresľujú zvuk nahrávky zvýrazňovaním alebo potláčaním niektorých frekvencií. Nahrávky nahraté týmito mikrofónmi znejú vyrovnane s príjemným, prirodzeným zvukom.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  45. Jamal píše:

    pekny dem prajem.prosim poradte program na nahravanie spevu-hlasu pre RNB styl..dakujem Vam

  46. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    nahrávacie programy – DAW (digital audio workstation) sa nerozlišujú podľa toho, čo sa nahráva, či hlas alebo hudobné nástroje. Vyberte si najlepší program, aký si môžete dovoliť – zoznam je dlhý (napr tu: http://www.musicradar.com/tuition/tech/the-19-best-daw-software-apps-in-the-world-today-238905/20), ale pre začiatok by mohol vyhovovať program Reaper.

    Pre kvalitnú nahrávku je dôležitý celý reťazec zariadení štúdia – začína to kvalitným kondenzátorovým mikrofónom a čím to pokračuje sa najlepšie dozviete v našom článku: http://hudobnaporadna.sk/390/domace-studio-pre-zaciatocnikov/

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  47. Pedro píše:

    dobry den…ked mam mikrofon z koncovkou USB aku budem potrebovat zvukovku?vopred diky za info.

    tím Hudobnej poradne píše:
    Piatok, 30. Január 2015 at 10:06

    Dobrý deň,

    USB mikrofóny sa pripájajú priamo k PC USB káblom, bez ďalšieho prevodníka.

    Sú vlastne dva v jednom – mikrofón je vybavený prevodníkom zvuku na digitálny signál, má teda vlastne zabudovanú svoju vlastnú zvukovú kartu. Nikto teda nepredpokladá, že takýto mikrofón by sa pripájal niekam inam, ako priamo do USB portu na PC.

    Kondenzátorové USB mikrofóny ako je aj NOVOX NC1 dostávajú po USB kábli aj napájanie, takže nepotrebujú zvlášť pripojiť fantómové napájanie +48V.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  48. marek píše:

    Dobry den.
    chcel by som sa opytat alebo resp. vysvetlit ako mam postupovat v nasledovnom pripade. Robim elektronicku hudbu a ked mi hra naraz dost kanalov dajme tomu 10 aj s bicimi aj basou a instrumentmi. V momente ked spravim prechod tak mi vystreli hlasitost dajme tomu lead instrumentu na vyssiu uroven v dosledku toho, ze som vynechal basu alebo hocico ine.
    Ten instrument, ked hra naraz s ostatnymi, tak nehra tak hlasno, to mi je jasne, ze si deli frekvencne pasmo s viacerymi instrumentmi. Co sa robi v takom pripade?
    Pretoze jedna cast pesnicky mi hra na inej hlasitosti ako dajme tomu uvod alebo nejaky prechod, kde su len tri, styri instrumenty.
    Dakujem dufam ze sme sa pochopili?

  49. tím Hudobnej poradne píše:

    Dobrý deň,

    neuvádzate síce program, v ktorom hudbu robíte ale v každom prípade by bolo dobre pozrieť sa na zoznam efektov, ktoré máte použité či už v jednotlivých stopách alebo na master výstupe. Nástroj sám si hlasitosť asi nezvyšuje, môže to byť spôsobené nejakým mastrovacím efektom ako je expander, alebo nejaký kompresor.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  50. Jakub píše:

    Dobrý deň, chcel by som sa spýtať, už si vôbec neviem dať rady s týmto problémom. Mám akustickú miestnosť, v ktorej mam MIC a vedľa v miestnosti je technika. Potreboval by som poradiť ako zapojiť môj hlas do odposluchu, aby ma umelec počul v slúchadlách a nemusel som kričať do vedľajšej miestnosti. Mam zvukovú kartu Tascam Uh 7000 a podľa rady som kúpil teda MIC pre skype, zapojil som ho do LINE IN. Nešiel, tak som kúpil XLR redukcie a dal ho do MIC IN a stále nič. Skúšal som obidva MIC IN na mikrofón, čo mam v búdke, či nie je problém v zvukovke, ale fungujú :( tak už neviem, či sú na to nejaké iné mikrofóny, alebo čo.
    Ďakujem za radu predom

  51. tím Hudobnej poradne BIG MUSIC píše:

    Dobrý deň,

    skype mikrofón určený pre použitie s PC nemôže správne spolupracovať s profesionálnou zvukovou kartou. Kúpte si ten najlacnejší spevový dynamický mikrofón s výstupom na XLR priamo na tele mikrofónu a problém je vyriešený.

    http://www.bigmusic.sk/dynamicke-mikrofony/

    Pri pripájaní mikrofónov postupujte podľa manuálu, aby ste správne nastavili prípadné fantomové napájanie pre kondenzátorový mikrofón, ak taký máte, a aby ste nezapli fantómové napájanie aj pre dynamický mikrofón – to by ho zničilo.

    Váš tím Hudobnej poradne BIG MUSIC – predaj hudobných nástrojov

  52. Peter píše:

    Mám nový kondenzátorový mikrofon Auna USB 10006514, nahrávam ním spev . Chcel by som dosiahnúť čo najkvalitnejší zvuk. Pri nahrávaní hlasu v nie hlasných polohách – piano, mezoforte, som dosiahol veľmi kvalitný zvuk. Môj problem nastal pri nahrávaní hlasnejšieho spevu. Mikrofon reaguje samozrejme skresľovaním kvality, takže skušam 2 klasické možnosti: Zväčšovanie vzdialenosti od Mic, alebo znižovanie volume. Obe sú na úkor kvality zvuku. Nič iné ma nenapadá. Chcem sa spýtať, akým spôsobom dosiahnem, aby aj pri silných tónoch zvuk výrazne nestrácal na kvalite?

  53. tím Hudobnej poradne BIG MUSIC píše:

    Dobrý deň,

    ak mikrofón skresľuje, sú dve možnosti, prečo sa to deje. Buď je príliš silný zvuk, ktorý nahrávate, a v tom prípade treba ísť ďalej od mikrofónu, alebo je príliš silný výstupný signál z mikrofónu a ten treba “zoslabiť” v PC. Pri USB mikrofónoch žiadne ďalšie možnosti nie sú.

  54. Matus píše:

    Dobrý den , chcem sa spytať , nad garažou si chcem zriadit domace studio len na tvorenie a mastrovanie hudby nie na nahravanie , podkrovna miestnost ma 25 m2 a výšku len cca 1,8 m v najvyššom bode , je ta výška problém . Mam yamahy hs8 na odposluch .Ake akusticke peny by ste odporucily a kam ich umiestnit ? Za odpoved dakujem

Chcem sa opýtať / Chcem odpovedať:


Highslide for Wordpress Plugin